Hoe kijkt de ondernemer naar mobiliteit?

Ruim driekwart van de Nederlanders herkent zich in het beeld dat we zowel op de weg als in het openbaar vervoer vastlopen. Dit blijkt uit recent, februari 2017, representatief onderzoek van Ruijgrok Netpanel onder 1551 Nederlanders in opdracht van de Mobiliteitsalliantie. De Mobiliteitsalliantie is een breed samenwerkingsverband waarbij ook de ANWB is aangesloten.

Verschillen ondernemer en Nederlander in loondienst
De mening over mobiliteit verschilt niet veel tussen de ondernemer en de Nederlander in loondienst. Wat wel opviel is dat ondernemers minder vaak dagelijks met de trein reizen. En, als ze de auto gebruiken dan is dat duidelijk veel vaker met een zakelijke doeleinde zoals afspraken (ondernemers: 39%, werknemers 9%) en veel minder vaak voor woon-werk verkeer (ondernemers: 27%, werknemers: 65%). Ondernemers verwachten dat binnen nu en vijf jaar steeds meer mensen een auto zullen delen (ondernemers: 9% zeer mee eens, werknemers: 4% zeer mee eens). Autodelen maakt het gebruik van verschillende vervoersvormen eenvoudiger. Verder zijn ondernemers minder op de hoogte van de locaties van de P+R voorzieningen (ondernemers: 79%, werknemers 90%). 

Wil je het volledige onderzoek lezen? Deze kun je hier downloaden.