Diesels & parkeren

Oudere (bestel)auto paria in de binnenstad

Voor ondernemers met een oudere auto wordt het steeds lastiger om langs te gaan bij klanten in steden met milieuzones. Neem Amsterdam. In de stad geldt sinds 1 januari 2017 een gewenperiode voor eigenaren van dieselbestelauto’s met een bouwjaar van voor 1 januari 2000. Zij krijgen nu nog een waarschuwingsbrief. Vanaf 1 mei worden er boetes uitgedeeld: 90 euro per overtreding. Zijn er alternatieven?

Milieuzones zijn bedacht om de vuile lucht (hoge concentraties fijnstof en stikstofdioxide) in stedelijke gebieden te verbeteren door het weren van vervuilende voertuigen. Dertien Nederlandse gemeenten hebben formeel een milieuzone ingesteld voor bestelbussen en vrachtauto’s. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag voeren een strikter beleid en verbieden steeds meer typen voertuigen in de milieuzone te rijden. Dit toegangsbeleid verschilt per gemeente.
 
Om nog even bij Amsterdam te blijven, per 1 januari 2018 mag geen dieseltaxi van vóór 1 januari 2009 het centrum (gebied binnen de ringweg A10) meer in. Per 1 januari 2018 geldt dit ook voor scooters, brommers en snorfietsen van vóór 1 januari 2011 (wel een ontheffing voor viertaktscooters die jonger zijn dan 10 jaar). Sommige pizzeria’s zijn al overgestapt op elektrische scooters voor de bezorging.

Lappendeken
De ANWB maakt zich zorgen over deze lappendeken van gemeentelijke milieuzoneregels. “Daardoor ontstaat onduidelijkheid en vaak oneerlijkheid voor eigenaren van een voertuig”, aldus de ANWB.

Kentekencheck
Omdat algemene regels ontbreken, is het handig om eerst te checken welke regels gelden. Dat kan onder meer bij de ANWB. Verder heeft elke gemeente met een milieuzone informatie online staan. Voor Rotterdam is dat op gezonderelucht.nl . Op deze site kun je het kenteken van je auto invoeren en vervolgens zie je of je wel of niet de stad in mag. Bestel- en personenauto’s op diesel met een Datum Eerste Toelating van voor 1 januari 2001 mogen bijvoorbeeld de stad niet in.

Ontheffing
Een alternatief in Rotterdam is de ontheffing. Je kunt in deze stad maximaal 12 keer per jaar een ontheffing aanvragen. Kosten 24,90 euro per keer voor 24 uur. De gemeente geeft langdurige ontheffingen voor ondermeer ‘bedrijfstimers’. De gemeente: “Dit is een auto van 25 tot 40 jaar die zelf het bedrijf is. Bijvoorbeeld een oude trouwauto of foodtruck waarmee je je geld verdient.” Je zult bij de gemeente moeten informeren of jouw specifieke bedrijfswagen ook een bedrijfstimer is.

Subsidie
Als je als ondernemer vaak in stad moet zijn voor je klanten, is een elektrische auto misschien een optie. Gemeenten stimuleren milieuvriendelijke voertuigen graag. Zij hebben soms aantrekkelijke subsidies voor sloop van oude (bestel)auto’s en/of aanschaf elektrische auto. Zo heeft Rotterdam tot 30 juni 2017 een sloopregeling voor bestelbusjes en personenauto’s en heeft Amsterdam een subsidie voor ondernemers die minstens twee afspraken per dag in Amsterdam hebben. Maximaal 5000 euro voor een elektrische personen- of bestelauto, 40.000 euro voor een plug-in vrachtauto.