Auto van de toekomst: iedere ondernemer een privéchauffeur

De auto is goedbeschouwd een eeuw lang amper veranderd. Nu we alweer even op weg zijn in de 21e eeuw volgen de innovaties elkaar in rap tempo op. En dat is leuk. Want over enkele jaren heeft iedere ondernemer waarschijnlijk een ‘privéchauffeur’. Benieuwd? Zo ziet uw (zakelijke) auto er in de toekomst uit.

Auto op snelweg

Onlangs werd u – tijdens de Nationale Platooning-test - op de snelweg A2 tussen Amsterdam en Beesd wellicht ingehaald door een treintje zelfrijdende auto’s. Het laat zien hoe ver autoproducenten zijn met autonoom rijden. De techniek behoeft nog wel perfectionering, en de wetgeving moet nog worden aangepast, maar de kans dat uw auto van 2030 de modus ‘autonoom rijden’ heeft, is levensgroot. Dan wordt uw auto opeens een rijdend kantoor, wel zo fijn als drukke ondernemer.

De bekende Google Car die al jaren in het wild rondrijdt in verschillende Amerikaanse staten zou al rond 2020 klaar moeten zijn voor introductie. De grootste autoproducenten denken aan eenzelfde jaartal voor een hun eerste autonome model.

Een extra laagje realiteit

In de duurste klasse auto’s zien we ze steeds vaker, de HUD’s. HUD staat voor Head Up Display en het is een systeem dat de belangrijkste rij-informatie op de voorruit van de wagen projecteert. Je hoeft je blik niet meer van de weg af te nemen, wat zorgt voor meer veiligheid. De eerste toepassingen zijn nog vrij eenvoudig, maar de komende jaren zal de techniek zich waarschijnlijk ontwikkelen tot een ware augmented reality-ervaring. Daarbij smelt een laagje virtuele realiteit samen met wat we normaal waarnemen. De HUD ‘kleurt’ bijvoorbeeld de rijbaan voor u in die u volgens het navigatieysteem moet volgen.

Het automerk Jaguar toonde een tijdje terug al haar ‘ghost car’ een levensechte volgauto die in uw blikveld wordt geprojecteerd. Voer uw bestemming in, de ghost car verschijnt, en het is een kwestie van hem achterna rijden naar uw locatie. Verder is het niet ondenkbaar dat de autoruiten deels zullen verdwijnen. Een camera registreert wat er buiten de auto afspeelt en toont dit – al dan niet gecombineerd met een laagje virtuele realiteit - op een groot scherm aan de inzittenden.

Nieuwe materialen

De auto van 2030 is zeker niet meer volledig van staal. Inmiddels is het lichtgewicht en ijzersterke koolstofvezel op een kostenefficiënte manier te produceren. Het is zelfs zo sterk en flexibel dat compleet nieuwe veilige carrosserievormen – zonder belemmerende middenstijlen - tot de mogelijkheid gaan behoren. Meest voor de hand ligt dat de heilige koe van de toekomst uit composieten bestaat. Samengesteld materiaal – denk aan een mix van koolstofvezel, magnesium, aluminium en staal – waarbij geprofiteerd wordt van de unieke eigenschappen van elk van de afzonderlijke componenten.

Aandrijflijn

Elektrische aandrijflijnen zijn momenteel nog relatief duur en de actieradius nog behoorlijk beperkt. Maar de prijzen zakken de komende jaren snel, en het uithoudingsvermogen van de stekkerauto zal groeien. Het grote voordeel van een elektromotor is dat deze veel kleiner is dan een conventionele verbrandingsmotor. Die kunt u dus overal kwijt, zelfs in de wielen. Dat biedt weer de mogelijkheid voor nieuwe carrosserie-ontwerpen, want van die motor in de neus bent u af.

De waterstofauto lijkt het echter vooralsnog te gaan winnen van de stekkerauto. De waterstofauto rijdt in principe ook op elektricititeit, met het grote verschil dat dit vrijkomt bij een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Het nadeel van waterstof is dat er elektriciteit nodig is voor de productie. Het voordeel van de waterstofauto is dat de tank binnen drie minuten vol is. Ideaal voor ondernemers die wel groen willen rijden, maar geen tijd willen verspillen. De eerste waterstofauto’s - zoals de Honda FCV Clarity en Toyota Mirai - zijn al op de markt.

Rijdend kantoor

Ten slotte zullen mens en machine versmolten zijn in 2030. Uw auto is zelflerend en weet precies wat uw rijvoorkeuren zijn en favoriete instellingen. Van stoelinstellingen tot radiostation en van de stand van de airco tot de klanten die u nog moet bellen. Dan dient uw auto als chauffeur en kunt u zich in uw ‘rijdende kantoor’ volledig op uw werkzaamheden richten. Was het maar vast zover

Speciaal voor jou geselecteerd