De 6 redenen waarom de dieselauto aan het verdwijnen is

De dieselauto gaat verdwijnen uit het straatbeeld. Waarom? We geven je 6 redenen.

De dieselauto, geliefd bij de zakelijke rijder, is over z’n hoogtepunt heen. Zoveel staat vast. Want om ze steeds schoner te maken – de Europese Unie verlaagt de uitstootnormen voor auto’s voortdurend – moet er veel geïnvesteerd worden in techniek. En dat is duur, terwijl de elektrische auto steeds goedkoper wordt.

1. Schoon wordt te duur

Een elektrische auto telt in totaal slechts twintig draaiende delen. Een auto met een conventionele brandstofmotor, zoals een diesel, bestaat uit zo’n negenhonderd componenten die omwentelingen maken. En dan is de diesel nog eens extra complex – en dus duur - door de aanwezige roetfilters en katalysatoren die de uitstoot van schadelijke emissies moeten beperken. Om de diesel nog schoner te maken – een eis van de Europese Commissie - komt er nog meer technologie om de hoek kijken. Daarmee wordt de diesel onbetaalbaar.

2. Elektrisch maakt een opmars

De elektrische auto bewandelt juist de tegenovergestelde weg. Die wordt steeds goedkoper. Bloomberg New Energy Finance heeft berekend dat elektrische auto's al in 2022 goedkoper zijn dan auto’s met conventionele verbrandingsmotoren. De EV wordt – niet onbelangrijk voor het succes – ook steeds praktischer. Een batterij die een elektrische actieradius van 500 kilometer aankan is straks zelfs weggelegd voor zeer betaalbare stekkerauto’s. De verwachting is dat binnen afzienbare tijd snelladen – waarbij men slechts vijf minuten nodig heeft om honderd kilometer aan actieradius bij te ‘tanken’ – gemeengoed is.

3. Europa staat alleen

In Europa rijdt ongeveer de helft van de nieuwe auto’s op stookolie, maar dat percentage zal in circa tien jaar teruglopen tot 35 procent, voorspelt het gerenommeerde onderzoeksbureau LMC Automotive. Vooral in ‘diesellanden’ Frankrijk, Spanje en Portugal vallen de grootste klappen. In Nederland is de dieselauto met 1,3 miljoen exemplaren op een totaal wagenpark van 8,1 miljoen voertuigen (slechts 16% is dus een diesel) een stuk minder goed vertegenwoordigd.

De reden dat diesel op ons continent zo geliefd is, heeft onder meer te maken dat diesel een Europese vinding is. Bovendien is diesel goedkoop en de dieselmotor zuinig met brandstof. De prijsimpuls die diesel hier zo populair maakt, ontbreekt echter in veel andere delen van de wereld. Benzine is daar spotgoedkoop. Zo kent de Verenigde Staten nauwelijks diesels. Maar ook in China en Japan – eveneens economische grootmachten - is de dieselauto als een zeldzame vogelsoort. Als Europa de diesel in de ban doet, lijkt het snel gedaan met de levensvatbaarheid van Rudolf Diesels vondst.

4. Sjoemelen schrikt af

Dat Volkswagen in een gigantische affaire is verwikkeld door te sjoemelen met haar dieselmotoren doet de populariteit van de krachtbron natuurlijk ook geen goed. Toeval of niet, het Volkswagen-concern wil de komende tien jaar dertig elektrische modellen introduceren. En alle concurrenten werken eveneens aan een goedgevulde elektrische portfolio.

5. Bijtellingsvriendelijke diesels, waar zijn jullie?

De grootste leasemaatschappij van Nederland, LeasePlan, merkt dat de aangescherpte bijtellingsregels per 2016 de diesel ook geen goed doen. Volgens LeasePlan zijn er gewoonweg amper zuinige diesels [http://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos/] tegen een laag bijtellingstarief te rijden. De zakenauto’s op benzine spinnen er het meeste garen bij, omdat ook de plug-in hybride financieel een stuk minder interessant is geworden. Een zeer lage bijtelling is de komende jaren alleen nog weggelegd voor volledig elektrisch aangedreven modellen.

6. De overheid steunt de diesel niet

In diverse binnensteden – zoals die van Utrecht en Rotterdam – is de oude diesel niet meer welkom. De luchtkwaliteit heeft te veel te duchten onder deze vervuilende auto’s, is de gedachten. Ook geldt er vanaf 2019 een hogere MRB voor bestel- en personenauto’s zonder (af-fabriek) roetfilter. Het voorstel van PvdA-kamerlid Jan Vos waarin gesteld wordt dat in 2025 fossiele brandstoffen niet meer te koop zijn in Nederland, haalde het niet. Toch stemde een meerderheid van de kamer dit voorjaar in met de stelling dat “Nederland moet streven naar het louter verkopen van emissieloze (nieuwe) auto’s in 2025.” Dat het streven niet zal leiden tot een ban van benzine en diesel over een jaar of tien staan al vast. Maar dat diesel het zwaar krijgt, is wel zeker.

Speciaal voor jou geselecteerd