Nieuwe Top 10 Zuinige auto's

Voorzichtige trend: ultra-zuinige auto's verdwijnen

In juni 2015 is de Autobrief II met de autobelastingplannen voor 2017 tot en met 2020 uitgekomen. Voor ondernemers met een eigen wagenpark of zakelijk leasers kan het zijn dat er interessante veranderingen aan komen waarmee de komende jaren rekening gehouden moet worden.

Veranderingen die mogelijk kunnen leiden tot besparing op woon- werkverkeer. Check dus nog snel voor het einde van het jaar! De belangrijkste veranderingen vindt u hier.

Gaan ultra- zuinige auto’s van de markt verdwijnen?

Een van de veranderingen die mogelijk de eerste consequentie laat zien is de vermindering van de CO2-afhankelijkheid van het systeem in de BPM en in de bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak (de bijtelling). De bijtellingsgrenzen veranderen waardoor een gram meer of minder CO2-uitstoot voor autofabrikanten niet meer zo belangrijk is. Het lijkt het erop dat de Ultra-zuinige auto’s langzaam maar zeker van de markt verdwijnen. Dat is een voorzichtige trend die waarneembaar is in de jongste Top 10 Zuinige auto’s die de ANWB en Natuur & Milieu samen opstellen.

Direct naar de Top 10's Zuinige auto's

Wat onveranderd het geval is in de door de ANWB en Natuur en Milieu opgestelde Top 10's Zuinige Auto's, is het zogeheten downsizen van motoren. Driecilinder motoren met maar één liter motorinhoud zien we niet alleen terug in de klasse van de kleine auto’s, maar dringen nu ook door bij de compacte middenklassers. En in de klasse van de grotere middenklassers zijn nu ook motoren beschikbaar met een zeer bescheiden anderhalve liter motorinhoud.

Bijtellingscategorieën veranderen, motoren veranderen mee

De zuinige motoren in speciale ultra-schone uitvoeringen - dus met extra lage CO2-uitstoot - zien we langzaam van de markt verdwijnen. Autofabrikanten zien door de veranderende bijtellingsregels kennelijk niet meer de noodzaak echt alles uit de kast te halen (denk aan kleinere, smallere wielen, aangepaste overbrengverhoudingen) om de laatste grammen CO2 aan te pakken. En wellicht kiezen kopers deze visueel wat minder aantrekkelijk modellen niet meer, nu een leuker aangeklede versie toch dezelfde bijtelling heeft. Ook de komst van de strengere Euro VI emissienorm, waarvoor verdere motoraanpassingen nodig zijn, zal hieraan ten grondslag liggen. Hoe het ook zij, auto's zoals de VW Golf Bluemotion en de Renault Megane diesel zijn uit de lijst verdwenen.

Opel Astra opvallende nieuwkomer

In de nieuwste Top 10 Zuinige Auto’s, die van augustus dit jaar, is er bij de middenklasse benzineauto’s een opvallende nieuwkomer. Het gaat om de nieuwe Opel Astra die nog op de markt moet verschijnen maar waarvan al wel de technische gegevens bekend zijn. De Astra met driecilinder 1.0 turbomotor komt binnen op plek 6. Nieuw op plek 7 in deze lijst is de VW Golf met driecilinder 1.0-motor. De Peugeot 2008 is uit de Top 10 verdwenen. In de lijst van middenklasse diesels is ook een Opel Astra nieuw in de lijst. Ditmaal op plek 10.

Gefacelifte BMW 3-serie nu in Top 10 Zuinige Auto’s

In de klasse van de grote auto’s (benzine en diesel) komt de gefacelifte BMW 3-serie de Top 10 binnengereden. Door veranderde CO2-uitstoot gegevens zijn er wat onderlinge wissels in deze lijsten, maar echt schokkend zijn de lijstveranderingen hier niet.

Naar de Top10's zuinige auto's

Speciaal voor jou geselecteerd