Invloed Autobrief II op ondernemers en zakelijk rijders

Voorkom onnodige kosten

Het kabinet presenteerde vorige week de Autobrief II met de autobelastingplannen voor 2017 tot en met 2020.

Bent u ondernemer met een eigen wagenpark of maakt u gebruik van zakelijk leasen? Dan zijn er een paar veranderingen waar u de komende jaren rekening mee moet houden. Wij hebben de belangrijkste voor u op een rijtje gezet.

1.Inperking bijtellingscategorieën

Leaserijders hebben momenteel te maken met vijf bijtellingspercentages. Volgend jaar wordt dat al teruggebracht naar vier. Vanaf 2017 zullen de meeste zakelijk rijders het hoge bijtellingstarief van 22 procent moeten betalen. Alleen volledig elektrische auto’s vallen dan nog onder de lage bijtelling van 4 procent.

Autobelastingen Zakelijke autoDeze voorwaarden gelden voor iedere leaserijder die vanaf 2017 een nieuw contract afsluit. Bestaande contracten worden nageleefd. Voor zakelijke rijders kan het dus verstandig zijn om in 2015 of in 2016 nieuwe leasecontracten af te sluiten.

*Let op: De lage bijtelling van 4 procent geldt alleen over de eerste €50.000 van de aanschafwaarde. De rest van de aankoopprijs valt alsnog onder het hoge tarief, wat het zakelijk rijden in bijvoorbeeld een Tesla duurder maakt.

2. Minder motorrijtuigenbelasting

Ook rond de motorrijtuigenbelasting gaat het één en ander veranderen. Het kabinet wil de wegenbelasting voor alle voertuigen met 2 procent verlagen (uitgezonderd voor verouderde diesels). Dit komt neer op een verlaging van gemiddeld 10 euro per auto per jaar.

Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Maar de fiscale voordelen voor hybrides zullen tussen 2017 en 2020 worden afgebouwd. Houd bij de aanschaf, of de vervanging van uw huidige voertuig(en), rekening met deze maatregelen.

3. Vervang verouderde dieselauto’s

Oude dieselauto’s (zowel personen- als bestelauto’s) zullen in de toekomst een stuk zwaarder worden belast. Vanaf 2019 wil het kabinet de wegenbelasting voor dit deel van het autopark verhogen met gemiddeld 15 procent.

Rijdt u of uw personeel in verouderde dieselauto’s zonder roetfilter? Dan kunt u deze het beste binnen nu en 3,5 jaar vervangen. Investeer tijdig in nieuwe voertuigen en voorkom dat de kosten onnodig oplopen.

4. Verlaging BPM

Om concurrentieverstoring met het buitenland tegen te gaan wordt de aanschafbelasting op nieuwe auto’s tussen 2017 en 2020 verlaagd met 12 procent. Als deze verlaging door dealers wordt doorberekend dan worden nieuwe auto’s vanaf 2017 goedkoper in aanschaf. Afhankelijk van uw onderneming zou een wagenpark in eigen beheer vanaf 2017 ineens een stuk interessanter kunnen zijn.

De Autobrief II wordt nog in de Tweede Kamer besproken en is dus nog niet definitief. Wilt u meer informatie over de voorgestelde maatregelen? Lees dan hier het volledige document. Bekijk ook onze factsheet voor een overzichtelijk totaalplaatje van de veranderingen.

Speciaal voor jou geselecteerd