Winterbanden onmisbaar voor elke ZZP-er of MKB-er, of niet?

Rijdt u als ondernemer veel? Dan wordt het tijd om weer aan winterbanden te denken. Als u naast uw zakelijke ritten óók nog naar een wintersportgebied rijdt, is de keuze eenvoudig. Rijdt u alleen in Nederland, dan heeft u verschillende mogelijkheden, van winterbanden tot vierseizoenenbanden (allweathers).

Een onderzoekje onder ZZP-ers en MKB-ers leert ons dat:

  • Ruim de helft van de ondernemers (56%) gebruikt winterbanden. 40% hiervan doet dit uit noodzaak vanwege een trip naar de wintersport; de rest (60%) kiest vanuit veiligheid bewust hiervoor.
  • De andere 44% vindt het onzinnig om winterbanden te gebruiken. Tweederde van deze groep ziet het als een marketingtruc van de bandenhanden, de rest vindt het gewoonweg overbodig omdat men de auto ook zonder winterbanden in controle houdt bij winters weer.

Bron: poll  i.o.v. ANWB voor de Zaak op www.dezaak.nl - najaar 2014

Wat is voor u de beste keuze? We hebben een en ander op een rij gezet.

Verschillen zomerbanden, winterbanden en vierseizoenenbanden

Zomerbanden

ANWB WinterbandenStandaard banden (zomerbanden) zijn in principe prima. Technisch zijn deze de laatste jaren sterk verbeterd. Houdt u keurig afstand tijdens het rijden dan kunt u óók in het najaar/winter veilig rijden met zomerbanden. Echter het is wat veiliger om in het najaar en winter met winterbanden of vierseizoenenbanden (allweather banden) te rijden; ze resulteren in een kortere remweg en met sneeuw heeft u meer grip. Zeker als u als ZZP-er of MKB-er veel op de weg zit is dit aan te bevelen.

Winterbanden

Winterbanden verschillen van zomerbanden. De voor-en nadelen op een rij:

Voordelen winterbanden: veiligheid

  • Bieden een betere grip in de sneeuw door zeven maal zoveel lamellen (profielblokjes). Tevens is het rubber zachter
  • Ook bij natte wegen bieden de extra lamellen een betere grip op de weg en leidt dit tot een kortere remweg, maar liefst zo’n 15% korter. Dat is zo’n 20 tot 40 meter dat u eerder stilstaat.

Nadelen winterbanden: hogere kosten

  • Aanschaf van 2e set banden naast de zomerbanden; veelal een 5e reserveband noodzakelijk (bv in Duitsland)
  • Jaarlijks tweemaal betalen voor banden- of velgenwissel en voor eventuele opslag van ongebruikte banden
  • Als gevolg van wissels komen er veelal kosten voor het balanceren en uitlijnen van de wielen bij

Voordelen van winterbandenSommigen rijden als alternatief in de zomer door op winterbanden. Dit is mogelijk, maar wel af te raden. De zachtere banden slijten veel sneller, maar  -nog belangrijker- ze hebben bij warm weer juist een langere remweg dan zomerbanden. Tevens kan het leiden tot problemen met de stuurbekrachtiging , omdat ze bij parkeren meer weerstand bieden

Conclusie

Winterbanden een goede keuze! Voor wie? Voor MKB-ers of ZZP-ers die veilig willen rijden, bereid zijn de extra kosten te betalen en die naar gebieden rijden waar winterbanden verplicht zijn.

Vierseizoenenbanden

Vierseizoenenbanden (ook wel all-seasons of allweathers) zijn populair omdat ze de winter- en zomerbanden in één verenigen. Het probleem echter is dat ze zowel in de zomer als de winter niet beter presteren dan respectievelijk zomer- als winterbanden in desbetreffende seizoen.

Voor-en nadelen van vierseizoenenbanden

  • In de winter bieden de vierseizoenenbanden (in vergelijking met zomerbanden) meer grip bij het wegrijden en bij het remmen, maar bij natte wegen hebben ze juist minder zijdelingse grip. Als een auto met deze banden eenmaal glijdt, dan is het lastiger de slip te corrigeren. In de sneeuw laten deze banden je sneller in de steek dan winterbanden. Niet alleen in de bochten, maar ook bij het wegrijden en het remmen.
  • De wetgevers in de wintersportlanden verplichten u in winterse omstandigheden tot banden met een M+S symbool (bv Duitsland) en ook nog een sneeuwvlokje (bv Oostenrijk). Veel vier seizoenen banden voldoen aan deze eisen en dus mag u er mee op wintersport. Een belangrijk voordeel is natuurlijk dat u geen tweede bandenset met velgen nodig hebt en dat u geen tijd en geld verliest door het wisselen en opslaan van extra banden.

Conclusie

WinterbandenVoor een gemiddelde Nederlandse winter zijn vierseizoenenbanden geschikt, mits u uw rijgedrag duidelijk aanpast. Echter ze presteren in de seizoenen duidelijk minder dan de ‘specialistische' zomer- en winterbanden. Verkiest u veiligheid boven kosten, neem dan zomer- en winterbanden.

Lees meer in de ANWB Winterbandentest 2014 (PDF)

ANWB winterbandentest 2014

Ook dit jaar heeft ANWB weer de winterbanden getest in de maten 175/65 R 14T en 195/65 R 15T. In die laatste maat hebben we ook een aantal vier seizoenen banden getest. Deze zijn ook getest naast de zomerbanden.

Top 3 winterbanden in maat 175/65 R 14T

Merk/type Adviesprijs Beoordeling ANWB
1 Continental WinterContact TS850 € 78,-
2 Dunlop SP Winter Response 2 € 78,-
3 Michelin Alpin A4 € 82,-

Naar alle banden in deze maat

Top 3 winterbanden in maat 195/65 R 15T

Merk/type Adviesprijs Beoordeling ANWB
1 Continental WinterCtc TS850 € 85,-
2 Bridgestone Blizzak - LM 001 € 82,-
3 Dunlop SP Winter Sport 4D € 85,-

Naar alle banden in deze maat

Top 3 vierseizoenenbanden in maat 195/65 R 15H

Merk/type Adviesprijs Beoordeling ANWB
1 Falken EuroAll Season AS200 € 79,-
2 Vredestein Quatrac Lite € 95,-
3 Uniroyal AllSeasonExpert € 85,-

Naar alle banden in deze maat