Reserveer voor onderhoud aan je zakenauto

Zakenauto’s hebben door nieuwe technieken steeds minder onderhoud nodig. Dat is makkelijk, maar het heeft niet alleen voordelen. Je schuift namelijk sneller preventief onderhoud voor je uit onder het mom van ‘het komt me nu financieel niet uit’. Niet handig: het risico dat je met pech langs de weg komt te staan, neemt toe.

Auto onderhoudEén van de belangrijkste eisen aan een auto is betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid. Niets is zo vervelend als een auto die je in de steek laat. Want dat gebeurt altijd op het verkeerde moment. Om dit te voorkomen is preventief onderhoud heel belangrijk. Wat er precies moet gebeuren en hoe vaak, is door de fabrikant vastgelegd in onderhoudsvoorschriften en onderhoudsintervallen.

Langere intervallen

Vroeger was doorsmeren en olie verversen elke 5000 km noodzakelijk. Volgens de ANWB zijn tegenwoordig intervallen van 30.000 km of langer geen uitzondering meer. Doorsmeren hoeft zelfs helemaal niet meer, onderdelen worden nu gewoon voor het leven gesmeerd. Toch blijft regelmatig onderhoud nodig. Verouderde remvloeistof veroorzaakt een langere remweg. Versleten banden of defecte verlichting kunnen levensgevaarlijk zijn.

Verdeling onderhoud

De ANWB verdeelt onderhoud in vier categorieën.

  1. Vaste inspecties (minimaal jaarlijks motorolie en oliefilter vervangen);
  2. Tijd- of kilometergebonden inspecties (bijvoorbeeld vervanging distributieriem);
  3. Slijtagereparaties (vervanging remblokken);
  4. Onvoorziene reparaties (een lekke waterpomp).

Reserveren

Met uitzondering van onvoorziene reparaties is van al het benodigde onderhoud een redelijk goede inschatting te maken wanneer het nodig is en wat de kosten zullen zijn. Een accu gaat doorgaans zo’n vier jaar mee, remblokken vóór meestal zo’n 60.000 km, remblokken achter halen wel het dubbele aantal kilometers. Je zou dus geld opzij moeten leggen als financiële reserve voor onderhoud en reparaties die je in de toekomst kunt verwachten.

Verwachte kosten

De inschatting van de ANWB is gebaseerd op de onderhoudsvoorschriften en op gangbare (gemiddelde) slijtagetermijnen. Bij een gemiddeld gebruik van een nieuwe middenklasse auto liggen de kosten voor reparaties, onderhoud en banden doorgaans tussen de 3 en 5 cent per kilometer. Houd voor gebruikte auto’s tussen de 5 en 7,5 cent per kilometer aan, gemiddeld zo’n € 1000 per jaar.

Correct onderhoud

En dan maar hopen dat het onderhoud waarvoor je hebt betaald ook daadwerkelijk goed is uitgevoerd! Het is al een weer een tijdje geleden, maar uit ANWB-onderzoek uit 2008 blijkt dat autogarages vaak een steek(je) laten vallen. Of het nu beter is gesteld, is gissen. Enkele tips van de ANWB over hoe te handelen als je klachten hebt over de reparatie of de kosten en een belletje naar de garagehouder niet helpt:

  • Stel je garage schriftelijk op de hoogte en geef aan wanneer je de klacht opgelost wilt hebben. Geef de garage ook de gelegenheid dit te doen. Weigert het garagebedrijf, dan kun je op kosten van dit bedrijf de reparatie door een ander laten uitvoeren. Meld dit schriftelijk bij je garage, adviseert de ANWB.
  • Gebreken die na afloop van de garantietermijn ontstaan, kunnen het gevolg zijn van ondeugdelijk onderhoud. Aantonen dat dit het geval is, is lastig. Bewaar in elk geval altijd je rekeningen om aan te tonen wanneer iets is gebeurd.
  • Laat je auto bij voorkeur repareren door een bedrijf dat is aangesloten bij de BOVAG of bij de FOCWA. Je krijgt dan garantie op de reparatie.
  • Heeft de reparatie of het onderhoud plaatsgehad bij een garage die niet is aangesloten? Dan kun je met een geschil naar de rechter.

Hoofdzaak is echter dat je tijdig reserveert voor preventief onderhoud. En natuurlijk tijdig afspraken maken met je garagehouder. Dan maak je minder kans om onderweg naar je afspraken pech te krijgen.

Handige links

Tips voor klachten over rekeningen