Sixt Autoverhuur - Arno van den Akker

De relatie tussen Sixt en de ANWB dateert al van 2009. Arno van den Akker, Sr. Fleet Operations Manager van Sixt, was er vanaf de start bij betrokken. “Voorheen deden wij de pechhulpverlening zelf. Dat betekende 24 uur telefoondiensten draaien en met een eigen trailer auto’s ophalen als die niet wilden starten of als iemand z’n sleutels kwijt was."

Arno van den Akker, Sr. Fleet Operations Manager van Sixt: “Sixt en de ANWB lopen naast elkaar in servicegerichtheid.

"Toen we in Nederland begonnen te groeien, werd een dergelijke manier van werken voor ons steeds moeilijker. We hebben toen een tender gedraaid en daar rolde de ANWB uit als preferred supplier. De ANWB bleek gewoon over de beste pechhulp te beschikken. De toen ingezette relatie duurt voort tot op de dag van vandaag."

Naar elkaar toegroeien

Het contract tussen Sixt en de ANWB was vanaf het begin gericht op internationale ondersteuning. “Onze zakelijke markt was in die tijd nog niet zo groot,” vervolgt Arno van den Akker. “De behoefte aan internationale pechhulp was nog gering. Maar dat bood de gelegenheid voor Sixt en de ANWB om naar elkaar toe te groeien en vervolgens ook samen te gaan optrekken in de verdere ontwikkeling. En dat was ook wel nodig. In het begin ging zeker niet alles naar wens. Maar we hebben er van twee kanten aan gewerkt om de samenwerking en de dienstverlening te verbeteren.”

Transparantie verbeterd via een online portal

“In de eerste periode van de samenwerking – we spreken dan over zo’n tien jaar geleden – was de ANWB in onze ogen niet altijd transparant genoeg en het was voor ons belangrijk om dat te verbeteren,” legt Arno van den Akker uit. “Tien jaar geleden waren we qua digitaliseren natuurlijk ook nog niet zo ver als nu. Tegenwoordig werken we met een online portal en binnenkort met QR-codes zodat we snel kunnen lokaliseren waar een klant die gestrand is zich bevindt. Wij streven er als autoverhuurmaatschappij naar om zo min mogelijk handling te hebben aan pechgevallen. Gelukkig gaat dat steeds beter.”

Ook op administratief gebied verbeteringen

Het online portal heeft ook op een ander front tot verbeteringen geleid. Arno van den Akker: “De administratieve verwerking gebeurt tegenwoordig per dag en ook op dat vlak hebben we een enorme stap gemaakt wat betreft de afwikkeling en tijd die daarvoor nodig is. Als er iets gebeurt en de klant meldt iets, dan wordt het zorgvuldig genoteerd en dan weet je meteen wat er aan de hand is.”

Sixt heeft een heel divers klantenpalet

“Al die verbeteringen zijn natuurlijk noodzakelijk geweest en passen bij de huidige tijd waarin de dienstverlening steeds uitgebreider wordt,” zet Arno van den Akker uiteen. “Sixt heeft in de loop der tijd een grote diversiteit aan voertuigen en een breed klantenpalet opgebouwd. Daar komen ook steeds meer vormen van dienstverlening bij. Een nieuwe loot aan onze stam is onze Rent Share Ride app waarmee we inspelen op nieuwe vormen van mobiliteit als car sharing.  Daar hoort dan natuurlijk ook weer een nieuwe episode in de samenwerking met de ANWB bij. En zo evolueren we steeds verder en houden we elkaar scherp.”