Wat zegt de wegenwacht over banden?

Iedere auto heeft er vier en met een beetje geluk ligt er een vijfde in de kofferbak: banden! De wegenwacht vertelt je alles wat je erover moet weten.

Wist je dat

  •  Het rechter achterwiel van de auto het hardst slijt?
  •  De Wegenwacht vorig jaar 10.000 pechvogels tegenkwam zonder reserveband?
  •   In periodes kort na een bandenwissel (bijvoorbeeld van zomer naar winterbanden) de wegenwachten regelmatig auto’s aantreffen met slecht aangedraaide wielbouten/moeren?
  •   Er vorig jaar 35.000 banden gerepareerd werden en meer dan 10.000 vervangen?
  •   Lease rijders standaard geen reservewiel hebben?

Peter Heemskerk, technische helpdesk: "Veel mensen realiseren zich niet dat er geen reservewiel in hun auto ligt. De ontluistering is dan ook groot als de band niet met de meegeleverde reparatieset te repareren valt. Met een lekke band sta je niet altijd op een veilige plaats. In Nederland stelt de Wegenwacht eerst je auto veilig en haalt daarna samen met jou een nieuwe band. Dat kost tijd en geld. We adviseren dan ook nadrukkelijk voor een volwaardig reservewiel te kiezen. Een reservewiel geeft jou en andere weggebruikers meer veiligheid en minder oponthoud. Is daar in de auto geen ruimte voor, laat dan een goed bandencontrole-systeem monteren. Een dergelijk systeem vertelt je wanneer een van je banden lek is. Op zo'n moment is reparatie vaak nog mogelijk. Een andere optie zijn zogenaamde runflatbanden, waarmee je nog een korte afstand kunt doorrijden op een lege band. Maar deze banden zijn erg kostbaar."

Bandenreparatiesetje

Er zijn nauwelijks nog nieuwe auto's die standaard een reservewiel in de kofferbak hebben. In plaats van een wiel regelen autofabrikanten een bandenreparatiesetje: een pompje dat een chemisch goedje en lucht in de band spuit om het lek te dichten. Wie toch een reservewiel wil, moet extra bijbetalen. "Autoverkopers zeggen: hoe vaak krijg je nu een lekke band? Maar wij adviseren: koop dat wiel erbij als je een auto aanschaft," zegt Ad Vonk van de ANWB. Reparatiesetjes werken slecht, stelt hij. "Een flinke nachtvorst en er komt niks meer uit". Tien jaar geleden repareerde de ANWB 10.000 banden langs de kant van de weg. Nu moet de wegenwacht al bij 36.000 mensen de band ter plaatse repareren. Nog eens 10.486 auto's worden naar een bandenbedrijf gesleept om daar een nieuwe band op de velg te leggen.

Tip van de Wegenwacht

Wegenwacht Johnny Wijsman zegt hiervoor het volgende: "wij merken dat mensen ook in het buitenland erg veel hinder ondervinden bij het missen van een reservewiel. In Nederland ben je nog vertrouwd en kun je rekenen op de hulp van een wegenwacht, in het buitenland is dat niet vanzelfsprekend."
Achteraf kiezen voor een reservewiel is in veel gevallen mogelijk, informeer bij de dealer of garage naar de mogelijkheden. Kun je kiezen voor een thuiskomer of volwaardig reservewiel, kies dan het laatste.