Zomerblog - Reservesleutel zou handig geweest zijn

Zomerblog wegenwacht Edwin van der Griendt

Ook dit jaar houden we je op de hoogte van de avonturen die onze wegenwachten tijdens de vakantieperiode in het buitenland meemaken. Deze zomer houden Paul van Tongeren en Edwin van der Griendt een zomerblog bij.

Buongiorno, vandaag zondag zonnig en 31 graden.

Pechhulp in ItaliëWe gaan op vakantie en wat nemen we niet mee! Juist ja, de reservesleutel. Altijd lastig, al dat extra gewicht en je kan hem kwijtraken. Gisteren kreeg ik nog laat een melding van een auto die niet wilde starten. Hij stond in de buurt waar ik was, ongeveer 60 km verder, maar niet in de richting van mijn camping.

Ga ik hem morgen doen of pak ik hem nog even mee? Ik besluit het laatste te doen. Vanaf mijn camping is het 150 km rijden en ik weet niet wat er morgen op mijn pad komt. 

Start niet

De ervaring leert dat ‘start niet’ van alles kan betekenen, van simpel een lege accu tot elektronicastoringen. Je raadt het misschien al, en veel van mijn collega’s thuis zullen gelijk zeggen: ‘Zal wel tegenvallen’. En ik kan hen gelijk geven. Eerst dacht ik nog: het is alleen de aansturing naar de startmotor. Maar dit bleek niet zo te zijn. Ik had niet in de gaten dat de led in de deur snel ging knipperen met de sleutel in de contactstand; met de grote deur open valt zoiets niet op. Maar de storing is de sleutelherkenning. Is hij gevallen en ontbreekt het transpondertje nu of is het iets heel anders?

Ik kijk alle voedingen na en ga na of de leesring bij het contactslot een signaal geeft. Ik zie geen afwijkingen. De reservesleutel? Tja, die ligt thuis. Dat is om problemen vragen, bedenk ik mezelf. Ligt je sleutel in de auto, ben je hem kwijt of is er een probleem met de sleutel, dan sta je dus vast.

Communicatiefout

Ik onderzoek of ik iets anders kan vinden waardoor de sleutel niet meer herkend wordt door de computer van de auto. Het storingsgeheugen geeft veel foutmeldingen. Alle voertuigonderdelen die met de autocomputer communiceren geven een communicatiefout en het is steeds dezelfde melding. Vreemd ook dat de meldingen niet gewist kunnen worden. Alles geprobeerd maar geen resultaat. Veroorzaakt de sleutelherkenning de foutmelding of is het omgekeerd en wordt de sleutel niet herkend door verstoorde communicatie? De reservesleutel kan ik niet proberen want die ligt in Nederland.

Het is al behoorlijk laat aan het worden en met tegenzin gooi ik de handdoek in de ring. Een scoop heb ik niet en ik kan dus ook niet de canbus-lijnen controleren (de telefoonlijnen tussen de onderdelen en de computer) en dan nog heb ik daar ook gegevens van nodig. De dealer lijkt nu de enige optie. Die kan de sleutel opnieuw programmeren en naar de communicatielijnen kijken. Helaas heb ik het net zelf kunnen oplossen. Nu even 150 km terugrijden en hopen dat er nog iets te eten is als ik in het donker terugkom op de camping. Ja, het is behoorlijk laat geworden maar de hevige regen heb ik wel misgelopen. Het heeft op de camping behoorlijk geregend en geonweerd. Zoals Johan zegt: ‘Ieder nadeel heeft zijn voordeel’. En ja er was eten, pannenkoeken en die gingen er wel in na zo’n dag.

Tip van de wegenwacht

Ga je op reis met de auto, neem dan altijd een goed werkende reservesleutel mee. Bewaar deze apart, zodat jij een sleutel hebt en je partner een sleutel. Dit kan je een hoop narigheid en stress besparen.

A domani!

Wegenwacht Europa Service

Met de auto de grens over? Zorg ervoor dat jouw vakantie niet in het water valt. Kies pechhulp van de Wegenwacht.

Bekijk de pakketten