Klein onderdeel zorgt voor veel ellende

Zomerblog wegenwacht Edwin van der Griendt (Italië)

Een paar dagen geleden had ik een auto met een vervelend remprobleem. Alle 4 de remmen liepen aan, maar niet voortdurend. Ik móet weten wat hier aan de hand is ...

Wegenwacht helpt in ItaliëNu eens was het probleem er wel, dan weer niet. Soms heb je serieuze storingen waarbij het lastig is de juiste diagnose te stellen. De eerste keer dat ik bij deze klant kwam, liepen de remmen niet aan. Voor alle zekerheid de oude remvloeistof op locatie vervangen.

Misschien was het vuil bij het compensatiegaatje (een klein gaatje in de hoofdremcilinder) waardoor de remvloeistof niet terug kon naar het reservoir; de remdruk blijft dan in het systeem; het voelt alsof je voet licht op de rem blijft staan.

Na het verversen van de remolie en het schoon en gangbaar maken van de remblokken in de remklauwen, heb ik met de klant ruim een halfuur proefgereden en flink doorgeremd. Alles leek goed. Geen remprobleem, de auto rolde goed door, alle remmen kwamen goed los.

Wat kan er nog meer spelen?

Na een dag zonder problemen kwam het probleem terug, maar in mindere mate. Hmm, … wat kan er nog meer spelen? Een ABS-computer die een eigen leven leidt of ….? De klant had even succes gehad met het uitschakelen van de ESP (stabiliteitssysteem dat bij slippen in de bocht ingrijpt). Toch maar weer zo snel mogelijk ernaartoe, want ik was nu erg benieuwd wat er speelt. Na enkele andere meldingen gedaan te hebben een bezoek gepland aan deze mysterieuze auto, want het moet wel opgelost worden. Doorrijden met een remprobleem is geen optie. Na een rit van anderhalf uur voor de tweede keer bij de klant aangekomen. Eerst maar een paar zaken controleren, zoals het systeem uitlezen met de tester.

Voor de proefrit heb ik de voeding van de ABS-pomp uitgeschakeld door een zekering te verwijderen; dan werken de remmen nog wel maar het Anti Blokkeer Systeem en de ESP niet. Tijdens de proefrit kon ik met mijn tester verschillende componenten uitlezen, zoals de wielsensoren en de remdruk in het systeem. De wielsensoren gaven geen afwijkingen, maar de remdruk gaf wel een verkeerde waarde. Het systeem had rond de 3 bar remdruk zonder dat het rempedaal werd bediend. Dit is erg vreemd. Zou er toch iets mis zijn met de hoofdremcilinder? De klant zet de auto op een veilige plaats en ik trek het rempedaal omhoog en zie dat de remdruk weer naar 0 terug gaat. Eindelijk een duidelijke aanwijzing, maar het probleem moet verder onderzocht worden.  

Normaal gesproken doe je dat niet

Pechhulp improviseren

Weer bij het vakantiehuisje aangekomen besluiten we de hoofdremcilinder te verwijderen. Bij dit type auto komt het wel eens voor dat er water in de rembekrachtiger komt. Dit komt doordat de goot waar de rembekrachtiger in gemonteerd is volloopt met water, het afvoergat zit dan verstopt met bladeren. Maar dit is vermoedelijk niet het probleem. De hoofdremcilinder en de rembekrachtiger zijn na wat sleutelwerk gedemonteerd. Ik controleer de werking van de rembekrachtiger en na een paar keer indrukken blijft deze hangen. Even later horen we een rammel in de bekrachtiger, alsof er iets los in ligt. Tja, wat kan dat nu zijn? Een nieuwe rembekrachtiger heb je niet zomaar. En de klant wil wel erg graag weten wat er nu los in ligt. Dus besluiten we de rembekrachtiger open te maken. Normaal gesproken doe je dat niet, maar nee hadden we en ja konden we krijgen.

Klant kreeg kippenvel

Dus de stoute schoenen aangetrokken en de membraamplaat losgehaald. Er kwam ten eerste een halve liter water uit de bekrachtiger en een borgpen die precies in het midden gebroken was. De breuk was duidelijk oud; dit was te zien aan het roest op de breukvlak. De klant kreeg kippenvel omdat er eindelijk een aanwijsbaar mankement boven tafel was gekomen. Het is aannemelijk dat deze borgpen de problemen heeft veroorzaakt. Zolang de twee helften op hun plaats blijven, is er niets aan de hand, maar als er één klem komt te zitten kan de zuiger niet terug en blijft de auto remmen.

Voor nu is lassen een optie

Maar nu nog een andere borgpen. Ik vermoed dat je deze niet eens los kan bestellen. Het zal dan een nieuwe rembekrachtiger worden. Voor nu was lassen een optie, dus met mijn startkabels en de startinstallatie in de speciale lasstand en een dunne laselektrode heb ik de twee helften weer aan elkaar gelast. De hele boel weer in elkaar gezet en de remmen weer ontlucht. Nu nog een proefrit met de aangesloten tester voor controle. Alles was nu goed. Ook na een paar dagen geen problemen meer heeft de klant aan mij teruggekoppeld. Dat zo’n klein onderdeel voor zoveel ellende kan zorgen. Soms gaat het om een onderdeel van maar enkele euro’s. Maar de klant kan thuis toch maar beter een nieuwe rembekrachtiger bestellen en de oude laten vervangen.

A domani...

Wegenwacht Europa Service

Met de auto de grens over? Zorg ervoor dat uw vakantie niet in het water valt. Kies pechhulp van de Wegenwacht. Vanaf 83,- per jaar!

Bekijk de pakketten