Pechhulp Zomerblog Remko

Dinsdag kom ik ’s middags terug op de camping en zie ik dat er iemand naast mijn caravan bezig is om een klein tentje op te zetten. Het is collega Johan, wegenwacht 314. Hij komt gezellig een paar dagen kamperen en van het Franse wegenwachtavontuur genieten.

Voordat we aan het eten beginnen, roept Johan: "Kunnen we nog eerst even mijn achterwielen eraf halen want er komt een raar geluid af als ik rem". Geen probleem, krik eronder, wiel eraf en … remblokken versleten; ijzer op ijzer. Hij had al een beetje een raar onderbuikgevoel tijdens zijn rit naar Les Eyzies en eigenlijk kan je het hem niet kwalijk nemen, het hele jaar is hij bezig met de auto’s van onze leden en gaat zo in zijn werk op dat zijn eigen Lexus er gewoon bij ingeschoten is.

De klep kan weer dicht

Wegenwacht pechhulp zomerblog

Na het noodweer van ’s nachts gaan we woensdagmorgen eerst naar Sarlat om nieuwe remblokken te bestellen voor de auto van Johan. Onderweg gestopt bij een authentieke Franse bar de tabac, daar beginnen we vaak de dag op het terras met een croissant en een lekker klein kopje koffie. Het echte Franse leven! Daarna het bestelde achterklepslot van de Volvo V50 gemonteerd, kunnen die mensen ook weer naar huis met een achterklep die open en dicht kan.

Het volgende geval van pechhulp in Corsac Aillac stond omschreven als ‘boom omgevallen op auto’. Door het noodweer was daar een 2 jaar oude Kia Sportage bedolven onder een enorme berg dikke takken met een hoop deuken en een afgebroken spiegel als gevolg. Er viel ook niet meer te doen dan de afgebroken buitenspiegel vast te zetten. De deuken in de motorkap en het dak zijn voor de verzekering in Nederland.

Vrijdag, Volvodag

Als eerste een V70 in Orliaguet met een contactsleutel die met geen mogelijkheid meer te verdraaien is in het contactslot. Binnen een half uur het elektrische gedeelte van het contactslot en de kabel van de vergrendeling van de selectorhandle gedemonteerd en de auto gestart met een schroevendraaier. En dat allemaal uitgerekend op de dag dat de terugreis gepland stond. De locatie waar de tweede Volvo staat was slecht te vinden.

Na telefonisch contact met de klant was het me duidelijk dat ik op de kruising links omhoog moest. In de eerste versnelling omhoog over een anderhalve kilometer lang geasfalteerd pad dat langs een berg kronkelde. Boven stond een Volvo XC90 die er ongetwijfeld minder moeite mee had dan mijn Wegenwachtbus! Het was een eenvoudig klusje, de 7 jaar oude accu was bezweken door de warmte. Na het plaatsen van een nieuwe ANWB-accu en controle van de lek- en de laadspanning was de klus geklaard. Tijdens het invullen van de eenmalige machtiging werd de tafel op het terras gedekt en konden Johan en ik genieten van het prachtige uitzicht en de heerlijke maaltijd.

’s Middags terug op de camping de remblokken van de Lexus gemonteerd zodat Johan de volgende dag weer verder kon met zijn vakantie elders in Frankrijk. Naar waar het schijnt hij een aantrekkelijke Française heeft ontmoet.

Nieuwe achterlichten voor de vouwwagen

Na 3 dagen met Johan op pad te zijn geweest was het zaterdag weer stil in de bus. Halverwege de middag een melding van een vouwwagen met twee kapotte achterlichten. Tijdens het noodweer van 3 dagen geleden is de keuken van de vouwwagen in de voortent omgewaaid en op de 2 achterlichten terechtgekomen, daar was niet veel meer van over.

Maandag heeft collega Jos 2 nieuwe achterlichten gehaald in Sarlat en ze ’s middags gelijk gemonteerd. De volgende dag kon Jos weer naar dezelfde vouwwagen toe, ditmaal om een nieuwe stekker aan de bedrading van de vouwwagen te zetten. Na het monteren van de nieuwe achterlichten had de klant nog even zijn auto naast de vouwwagen gezet om te controleren of alles echt naar behoren functioneerde. Dat was het geval en helemaal gelukkig reed hij zijn auto weg om de rest van de spullen in te pakken. Hij was alleen vergeten om de stekker uit de contactdoos te halen...

Veilig weer verder

Aan het eind van de middag samen met collega Jos nog even naar een Peugeot met een lekke band. De veroorzaker bleek een gebroken voorveer te zijn. Al met al toch een behoorlijke klus op een parkeerplaats. Op zaterdagmiddag om 18.00 uur gaat dat hem niet meer worden in Frankrijk.

Het gezin met 2 kinderen stond nog zo een 20 km bij hun tent vandaan. Dus de verpoot onder de wagen vandaan gehaald, de veer op maat geslepen met de slijptol en goed vastgezet met een uitlaatklem. Veerpoot weer gemonteerd, het reservewiel erop gezet en de Peugeot kon in ieder geval veilig 3 dagen rijden totdat de bestelde veerpoot bij de garage in Belves eronder gezet kon worden. Halverwege de rit terug naar de eigen camping in Les Eyzies gestopt bij een gezellige pizzeria waar we heerlijk hebben gegeten.

Remko

"Helpen in een 25.000 km2 groot werkgebied"

Remko begon in 1997 bij de ANWB, eerst als keurmeester en later als wegenwacht bij team Amsterdam. Toen hij afgelopen jaren met zijn gezin in Frankrijk op vakantie was, speelde steeds vaker de gedachte door zijn hoofd hoe het zou zijn om er als wegenwacht Nederlandse vakantiegangers te helpen. Remko: “Dit jaar ga ik het voor het eerst meemaken. Samen met Jos ben ik gestationeerd op camping La Rivière in de prachtige Dordogne. Vanuit hier gaan we gestrande Nederlanders helpen in een 25.000 km2 groot werkgebied.” Remko is ook te volgen via zijn Twitter-account @wegenwacht4447.