Zwarte zaterdag bij steunpunt Lyon

Autopech, files, hitte en maar wachten

Als de zon opkomt ontstaan de eerste files. Op alle wegen naar het zuiden loopt het vast. Om 14.00 uur staat er 600 km file, is het 32 graden en vallen auto’s uit.  Welkom op zwarte zaterdag.

Dit is het weekend van de Grote Trek. En voor sommigen, helaas, het weekend van de Grote Pech. De Kampioen loopt een dagje mee met de medewerkers van het ANWB steunpunt in Lyon. Van pechgeval naar pechgeval.

9.30 uur

Een bijenkorf, daarmee is Garage Depauto in Gleizé op deze zonnige ochtend het beste te vergelijken. De ‘oogst’ van afgelopen nacht loopt in en uit. Gestrande Nederlanders en een paar Belgen. Wegenwacht Wouter de Graaff kent de garage als zijn broekzak. Nederlanders die in de buurt van Lyon de hulp van de ANWB inroepen, worden door de Franse sleepdienst naar deze garage gebracht. Wouter is hier om pechgevallen te beoordelen en zo mogelijk verder te helpen. Wouter: “Dat laatste lukt lang niet altijd. De onderdelen die je nodig hebt zijn in het weekend vaak niet verkrijgbaar. Bovendien is het enorm druk. We proberen iedereen snel te helpen. Maar ja, wachten duurt altijd te lang.”

12.10 uur

Wouter is op weg naar een Nederlands gezin met een camper. De uitlaat zit los maar ze hebben nog wel een camping kunnen bereiken. Daar wachten ze nu op hulp. Voor Wouter zijn dit dagelijkse uitstapjes. “Veel mensen wachten liever op een camping. Daar kunnen de kinderen naar het zwembad en dat is beter dan stilstaan op een snikhete vluchtstrook.” Wouter krikt het busje op met een luchtkussen en zet de uitlaat vast. Nog geen kwartier later is de familie klaar voor vertrek.

14.55 uur

Brenda, Mike en hun zoon Jessy uit Houten staan op een parkeerplaatsje naast de A6 en balen flink. “Toen we tien kilometer voor Lyon waren, kon de auto ineens niet meer harder dan 80 km/u. Schakelen naar de ‘5’ ging ook niet. We zagen een afslag en hup, zijn de Péage afgegaan. Gelukkig staan we in de schaduw.” Ze moeten nog bijna 900 kilometer naar huis, maar hun Citroën Picasso wil niet meer. Brenda en Mike zitten niet bij de pakken neer, het had slechter gekund vinden ze. “Bij dat restaurantje hebben we net een colaatje gehaald en Jessy vermaakt zich nog wel met zijn Nintendo. Als het maar niet te lang duurt.”

16.40 uur

Jaaah! We zien een lepelwagen en die rijdt vastberaden de parkeerplaats op. Jessy staat te glunderen, híj vindt het stiekem allemaal prachtig. Als even later blijkt dat de turbo kapot is en de Citroën gesleept moet worden, springt-ie van blijdschap in het rond: hij mag mee in de lepelwagen!

17.45 uur

Triatleet Kees uit Utrecht heeft een auto nodig die groot genoeg is om racefietsen te vervoeren. Hij heeft bij de Alpe d’Huez meegedaan aan een triatlon en is nu op weg naar huis. “Ik dacht, ik koop een auto waarvan ik op aan kan. Maar op de Péage raakte mijn Audi steeds meer vermogen kwijt en bij een tolpoortje kwam ik helemaal niet meer weg. Er is mij verteld dat de auto dinsdag gerepareerd kan zijn, maar ik moet maandag werken. Nu krijg ik een Opel Astra station mee, die is groot genoeg voor mijn fietsen.” 

19.30 uur

Er staan opvallend veel auto’s met een Nederlands kenteken bij deze garage diep in Frankrijk. En niet alleen kapotte auto’s. De ANWB heeft hier alvast Nederlandse huurauto’s neer laten zetten voor mensen die dit weekend gaan stranden in de omgeving van Lyon. Eerlijk is eerlijk, het duurt even voordat je daadwerkelijk weer onderweg bent. Er moet worden uitgezocht wie welke auto mee krijgt, daar moet ‘Lyon’ toestemming voor geven. En dan volgt het  papierwerk nog. Brenda, Mike en Jessy moeten even wachten, maar om half acht ’s avonds stappen ze dan toch in een Volvo V50, ‘met maar 500 km op de teller!’, voor het laatste stuk naar huis. 

Steunpunt Lyon

De medewerkers van het steunpunt in Lyon zijn de eerste reddingsboei voor ANWB-leden met autopech. Zij proberen duidelijk te krijgen wat er precies aan de hand is met de auto. Telefonisch hulpverlener Tanja: “Wij nemen alle gegevens met de beller door en kijken waar hij recht op heeft. Op pechhulpverlening, en eventueel vervangend vervoer als de auto niet binnen 48 uur te repareren is. Als het dossier in het computersysteem staat, gaan mijn collega’s aan het werk. Sleepdiensten regelen, overleggen met garagehouders, huurauto’s regelen, voor elk probleem hebben we medewerkers die weten hoe ze dat moeten oplossen.”

Ga je ook met de auto naar het buitenland op vakantie? En ben je benieuwd waar en wanneer je verkeersdrukte tegen kan komen? Op deze pagina vind je alle details en verkeersdruktekalenders van landen als Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje.