Pech in het buitenland

Bonjour! Ici le Wegenwacht

Wij hebben vakantie, maar onze auto’s moeten flink aan de bak. Soms geven ze het op en dan kun je rekenen op de ANWB Alarmcentrale.

Pech in het buitenlandWie: Jan (43) en Doenja Vervoort (43) uit Utrecht
Wat: Klassieke Volkswagencamper met een kapotte versnellingsbak
“Helemaal naar Zuid-Frankrijk met zo’n oude auto, dan ga je niet over één nacht ijs. En dus had ik voor vertrek de remmen vervangen en de versnellingsbak laten reviseren. De bestemming was niet alleen Frankrijk, maar ook Zwitserland en Italië. Maar we strandden al op de eerste dag, ‘s avonds laat op de péage. De versnellingspook wilde geen kant meer op. Val je in Frankrijk stil op de snelweg, dan is de Alarmcentrale wettelijk verplicht je door te verwijzen naar de hulpdienst van de snelweg, om een lokale afsleepdienst in te schakelen. Het duurde tot diep in de nacht voor die kwam. Met behulp van een lokale liefhebber heb ik de bus de volgende dag geprobeerd te repareren. Even leek dat gelukt, maar 10 kilometer verder begonnen de problemen opnieuw. In de eerste, tweede en vierde versnelling heb ik uiteindelijk onze camping gehaald. Toen heb ik de Alarmcentrale weer ingeschakeld. Samen met een wegenwacht heb ik de auto nog eens van onder tot boven bekeken. Uiteindelijk was de conclusie dat het probleem in de versnellingsbak moest zitten. Dat kon hij ter plekke niet verhelpen. Onze bus moest op transport. In een leenauto hebben we nog een paar relaxte dagen aan de kust gehad.”

Pech in het buitenlandWie: Norbert (38), Claudia (37), Tygo (9) en Sverre Koster (7) uit Grootebroek
Wat: Peugeot met een kapotte bobine
“Vrienden van ons kregen op hun vakantieadres problemen met de auto. Ze hadden hem ter plekke voor een kapitaal laten repareren, maar onderweg naar huis ging de auto opnieuw stuk. Dat zal ons niet gebeuren, zeiden we nog tegen elkaar. Zoiets moet je natuurlijk nooit roepen... We hadden een mooie camping gevonden in de Ardèche en zouden een dagje op pad gaan met onze tweedehands Peugeot. Onderweg kwamen we in een file terecht. Eerst sprong er een oranje lampje aan en niet lang daarna begon de auto in te houden. Uiteindelijk hebben we hem met hulp van een Fransman aan de kant moeten duwen. ‘C’est une catastrophe!’, riep die man. Hij vond het erger dan wij. Volgens de ANWB Alarmcentrale kon er binnen twee uur hulp aanwezig zijn. Ik ben zelf bij de auto gebleven. Mijn vrouw wandelde met de kinderen naar het nabijgelegen dorp. Toen de hulp arriveerde, bleek dat een wegenwacht te zijn. Hij had in een mum van tijd de diagnose gesteld: een kapotte bobine. Hij had nog een nieuwe bij zich ook! En dat voor een klein prijsje.”

Pech in het buitenlandWie: Henk (52) en Irma Abdala (52) uit Haarlem
Wat: Volkswagenbus met lek in het koelsysteem
“Ik had net een Fransman laten passeren toen de camper afsloeg. Er kwam rook onder de kap vandaan. Een kokende motor. Een uurtje laten afkoelen, een litertje koelvloeistof erbij en we zijn weer op weg. Toen het reservoir zich na drie liter koelvloeistof nog steeds niet had gevuld, begreep ik dat we een groter probleem hadden. We waren bezig aan een rondrit door de bergen en om de Alarmcentrale te kunnen bellen, moest ik een heel eind omhoog lopen: anders had ik geen bereik! Ik hield rekening met een taalprobleem en dat ons een oor zou worden aangenaaid door een Franse garagehouder. Tot onze verrassing kwam er na tweeëneenhalf uur een gele Wegenwachtauto aan rijden. Hulp in het Nederlands! Een prettig idee. Er stopte nog een auto, waaruit een fotograaf en een journalist tevoorschijn kwamen om verslag te doen voor de Kampioen. De wegenwacht constateerde al snel een lek in het koelsysteem. Dat moest bij een garage worden gerepareerd. De sleepdienst werd gebeld. ‘Laat niet zomaar onderdelen vervangen’, drukte de wegenwacht mij nog op het hart. ‘Bij twijfel de Alarmcentrale bellen.’ Vijf uur na onze pechmelding stond de camper op transport. Terwijl ons vertrek op camera werd vastgelegd, riep ik uit: This is Oscar-material!”

De grens over? In Italië en Frankrijk is de hulpverlening niet zoals we in Nederland gewend zijn: in de meeste gevallen word je afgesleept naar de dichtstbijzijnde garage. Om garages te ondersteunen, zijn er ‘s zomers Nederlandse wegenwachten aan het werk in enkele gebieden in Italië en Frankrijk. Ook Wegenwacht met Europa Service nodig?