Tips bij het (ver)kopen van een heteluchtkachel

De geteste kachels worden door de leveranciers omschreven als ‘seizoenverlengers’, ze zijn dus minder geschikt om de boot ‘s winters permanent te verwarmen. De levensduur van onder meer de ventilatormotortjes is daarvoor te beperkt. 

Kan er om de een of andere reden geen andere verwarming worden geïnstalleerd, dan moet je rekening houden met revisie iedere twee of drie jaar. In de folders over scheepsverwarming staan vaak tabelletjes voor het bepalen van de nodige capaciteit. Volgens Marco en Rob van Technisch Bureau de Jong, zijn dit maar heel globale bepalingen en spelen veel bijkomende zaken een belangrijke rol. Zo zullen zij, voordat ze een kachel verkopen, meer te weten zien te komen over het volgende.

Belangrijk bij de aankoop van een heteluchtkachel

  • Het type schip, zeilboot of motorboot: een motorboot heeft een groter glasoppervlak en verliest daardoor meer warmte.
  • Wat zijn de maten van het schip en van de ruimte die verwarmd moet worden?
  • Is de verwarming nodig voor kille avonden in het normale vaarseizoen en om condens en vocht te verdrijven?
  • Willen de opvarenden het vaarseizoen verlengen van vroeg in het voorjaar tot laat in de herfst?
  • Is het de bedoeling om ook nog regelmatig op een mooie winterdag te gaan varen?
  • Wat is er aan isolatie van ramen en huid gedaan?
  • Waar ligt de nadruk van de eigenaar: comfort zoals thuis, of het verwarmen van de natte kast om zeilkleding te drogen, zoals zeilers vaak wensen?

Het berekenen van de capaciteit

Voor het berekenen van de capaciteit gaan Marco en Rob uit van bijvoorbeeld een buitentemperatuur van +5 ºCelsius en een gewenste binnentemperatuur van +22 ºCelsius. Het te overbruggen temperatuurverschil van 17 ºCelsius wordt gebruikt om een warmtebehoefte te berekenen samen met de inhoud van de te verwarmen ruimtes en het warmteverlies over de isolatie en beglazing. Deze berekening is bepalend voor de capaciteit die voldoet aan de wens van de eigenaar.