35-voeters getest - De bouw

De bouw is een belangrijk onderdeel bij het testen van een boot. We hebben foto's en uitleg van alle jachten verzameld. 

De Bavaria Cruiser 37 is opvallend vakkundig en netjes gebouwd. De romp wordt met de hand in een mal gelamineerd. De polyesterhars in buitenste lagen hebben een isoftaalzuurbasis, om osmose tegen te gaan. Boven water heeft de romp een sandwichconstructie met schuim als kern, evenals dek en opbouw. De romp/dekverbinding is gebout en gelijmd. Op de plekken van de fittingen (lieren, blokken, stoppers) zijn aluminium platen ingelamineerd. Binnen zijn alle schotten ingelamineerd. Achter de banken in de salon zijn ook de legplanken aan romp gelamineerd; zo functioneren ze als stringers. Rondom de kiel van de Bavaria zijn wrangen ingelamineerd. De gietijzeren kiel heeft als standaarddiepte 1,95 meter, optioneel 1,63 m.

De draadeinden van de kiel van de Bavaria zijn geborgd met dubbele moeren die rusten op zware washers en stalen platen (foto 1). Het kajuitdak in de Bavaria is een complex spanten- en stringerweb, gelardeerd met vele luiken en ramen die bijna allemaal open kunnen (6 te openen luiken, 5 te openen ramen in opbouw). De kajuitdakstringers hebben aluminium profielen (foto 2).

Onder meer door de Jefa naaldlagers stuurt de Bavaria licht. Op foto 3 zijn de roerinstallatie en de dieselkachel te zien. Van het hoofdschot van de Bavaria is de toplaag van Alpi-fineer weggeschuurd voor een betere hechting de glastapes (foto 4).

Het polyesterwerk van de Beneteau lichten we hier uit. Het is in het algemeen uitstekend, zo ook van deze Beneteau 35 Océanis. De moderne polyester romp heeft een binnenmal die aan de romp is gelijmd. Het dek en de opbouw zijn een vacuüm-geïnjecteerde sandwich met SEARfoam. Dit is een lichtgewicht kernmateriaal met glasvezelbruggen in het verder holle binnenste. SEARfoam is volgens de fabrikant lichter en tegelijk sterker dan PVC-schuim of balsa. De romp/dekverbinding is geschroefd en gelijmd.

Het verder strakke plafond heeft voor mensen langer dan 1,85 een venijnige verrassing bij de ingang in de vorm van deze scherpe rand (foto 1). In de sleuf op foto 2 komt het hoofdschot te staan in Beneteaus Cruiser-uitvoering. Bij de Daysailer- en Weekender-uitvoering ontbreekt het hoofdschot. Het houten frame dat zichtbaar blijft zonder hoofdschot is een integraal deel van de constructie.

De Jeanneau Sun Odyssey 349 is wat betreft het polyesterwerk mooi gemaakt, maar is op afwerkniveau minder secuur dan de Bavaria. De romp is massief hand lay-up polyester met een ISO gelcoat. Het dek is een sandwichconstructie met balsa als kernmateriaal. De gietijzeren kiel heeft een bulb en staat in een epoxycoating. De standaardkiel weegt 1580 kg, de ondiepe 1860 kg. De optionele swingkiel weegt 1532 kg. Teak op de kuipbanken is standaard, optioneel op kuipvloer en gangboorden/voordek.

Een deel van het interieur van de Jeanneau is een binnenmal. In de voorkajuit vormt het de vloer. Onder helling sta je goed op de omhoog staande delen (foto 1). De vloerluiken op de Jeanneau hebben ronden gaten als handvatten en zijn scherp aan de vingers. Hier de bilge met een bescheiden putje met pomp (foto 2). De draadeinden van de kiel worden gefixeerd met een enkele moer op een ring en een staalplaatje.

Achter een paneeltje op de Jeanneau komt er plamuurwerk tevoorschijn (foto 3). Het ziet er slordig uit, maar een dergelijke plamuur is oersterk. Op foto 4 de bevestiging van dekbeslag van de Jeanneau 349 is zichtbaar op het plafond. Misschien niet de mooiste oplossing, maar wel goed controleerbaar.

Op de romp van massief polyester van de Hanse 345 zit een gelcoat op isoftaalzuurbasis, om osmose tegen te gaan. Om dezelfde reden is de eerste laag glasweefsel geïmpregneerd met vinylester. Deze bouwwijze is ook op het dek toegepast. Balsa is het kernmateriaal van de sandwichconstructie van romp/dek. Op het vlak is een polyester ‘strongback’ geplaatst, waar de maststeun op rust en waar de T-kiel aan hangt met rvs bouten.

Het hoofdschot van de Hanse 345 zit met een fillet vast aan de romp en is gedeeltelijk ook gelamineerd (foto 1). Keurige plaatsing op de Hanse van de serviceaccu’s en de acculader onder de kajuitbank aan bakboord (foto 2). De startaccu staat in de motorruimte. Hoewel een accu liever in een koele ruimte staat, gebruik je de startaccu veelal als de motor(ruimte) nog koud is.

Van de L-bank is een twijfelaar te maken. Dat creëert op de Hanse anderhalve slaapplekken extra (foto 3). De bakskist op de Hanse heeft nog extra ruimte onder de vloer, mogelijk gemaakt door het ontbreken van een achterkajuit aan bakboord. Deze bergruimte is beter bereikbaar via de badkamer (foto 4).