Wandelen in tijden van corona

Met afstand het beste

Naar buiten toe voor een fijne wandeling? Het advies is: ga alleen naar buiten voor bijvoorbeeld een frisse neus. Toch wordt er heel wat afgewandeld in parken, bossen, duinen en op de hei. De vraag is: wat zijn eigenlijk de corona-etiquette eigenlijk en hoe bewaar je afstand?

Wel of niet wandelen?

  • Bij gezondheidsklachten blijf je natuurlijk thuis. Allereerst omdat je dan mogelijk besmettelijk bent, maar ook omdat je lichaam de energie dan nodig heeft om te herstellen.
  • Wandelen ‒ lekker bezig zijn in de frisse buitenlucht ‒ is een prima manier om fit te blijven. Ook dat is belangrijk als je niet ziek wilt worden. Het werkt dus preventief.
  • Er zijn berichten in de media verschenen dat buitensporters extra besmettingsgevaar zouden opleveren als ze hoesten, niesen of hijgen, door druppeltjes die over een grotere afstand rondzweven in hun 'slipstream'. Of dit nou klopt of dat het wel meevalt, het kan geen kwaad om andere mensen met een ruime bocht te omzeilen.
  • En vergeet niet om desinfecterende handgel mee te nemen. 

Waar dan?

  • Kies de ruimte, zoals rustige lokale wegen waar minder autoverkeer is dan gewoonlijk. En zorg dat je geen wandelpaden kiest waar weinig ruimte is om elkaar te passeren.
  • Probeer drukke tijden te vermijden. Ga 's morgens lekker vroeg op pad of juist tegen de avond, als de meeste mensen aan tafel zitten. Extra leuk: op rustige momenten laten dieren zich vaker zien. Vogels laten zich horen, konijnen lopen vrij rond en misschien zie je wel een ree!

Etiquette voor wandelaars

  • Wandel met maximaal 2 personen. Dan kun je makkelijker afstand bewaren tot andere weggebruikers. Grotere groepjes zijn lastiger te passeren voor tegenliggers en mensen met een hoger tempo.
  • Buiten de bebouwde kom, als er geen wandelpad is, mag je zowel links als rechts van de weg lopen. Kies de veiligste kant, bijvoorbeeld waar de meeste wandelaars lopen. Fietsers (en automobilisten) kunnen dan makkelijker op veilige afstand passeren. Ze hoeven niet slingerend tussen de wandelaars door.
  • Zijn er geen wandelaars, maar wel ander verkeer? Van achteropkomende fietsers kun je niet zien of ze 1,5 meter afstand bewaren. Loop dan links van de weg, want tegenliggers kun je prima in de gaten houden.
  • Oeps, twee tegenliggers gezellig keuvelend naast elkaar op het wandelpad. De anderhalvemeterregel zijn ze even vergeten. Hoe los je dit netjes op?
    • Stap een tikje overdreven nog verder naar rechts. Hopelijk is deze kleine reminder voldoende om de aandacht van je tegenliggers te trekken.
    • Oogcontact, een vriendelijk 'pardon' of een knikje willen ook wel 'ns helpen om de aandacht te trekken en je boodschap te verduidelijken. Met vriendelijkheid kom je het verst, misschien wel anderhalve meter.
    • Geen reactie? Zwaai even met je arm of roep naar ze. Dat zou toch op moeten vallen.
    • Andersom hetzelfde: probeert iemand je aandacht te trekken? Kan het zijn dat je zelf te dicht langs deze mensen wilde lopen?
  • Loop je op een fietspad? Fietsers zijn een stuk sneller, hou dat in de gaten zodat je op tijd aan de kant kunt gaan. De berm in rijden is niet mogelijk voor de meeste fietsers.
  • Kruispunten, wegwijzers, de omgeving van winkels, 'we' pauzeren er graag, het liefst vlak bij of op het pad of de weg. Dat was altijd al lastig voor andere passanten, en nu helemaal. Wil je even stoppen, dan op ten minste anderhalve meter afstand van het overige verkeer.

Misschien vind je dit ook interessant:
Fietsen in tijden van corona
Links of rechts op de weg lopen?

Speciaal voor jou geselecteerd