Wandel je gezond

Wandelen is met stip de allerpopulairste vrijetijdsbesteding in Nederland. En het hoeft bovendien helemaal niet saai te zijn. In verschillende steden schieten de stadswandelingen, foodwalks en sponsorlopen voor goede doelen uit de grond. Wil je gezond blijven, maar ben je geen sportschooltype? Maak eens een wandeling of begin met powerwalking, want wandelen is supergezond.

Waarom wandelen goed is voor je

Wandelen is niet alleen fijn om te doen, maar het is ook nog eens goed voor de gezondheid. Zo verbrand je calorieën en zorgt wandelen voor spieropbouw en spierkracht en meer botmassa. Een half uur wandelen per dag helpt om je bloeddruk en cholesterolgehalte naar beneden te krijgen. Daarnaast zorgt wandelen voor een beter concentratievermogen, betere stoelgang en bevordert een wandeling een goede nachtrust.

Powerwalking

Naast recreatief wandelen, kun je het ook wat serieuzer aanpakken door te beginnen met powerwalking. Powerwalking is eigenlijk niets anders dan stevig doorwandelen waarbij je alle spieren in de lichaam gebruikt. In plaats van gemiddeld 5 kilometer per uur te wandelen zoals je normaal zou doen, loop je bij powerwalken op hogere snelheid. Zo tussen de 6 en 9 kilometer per uur. In plaats van een blokje om te slenteren, ben je tijdens een powerwalk echt aan het sporten. Hierdoor wordt je dagelijkse wandeling nog effectiever. Bekijk onze tips hoe je kunt starten met powerwalking en waar je op kunt letten.

Voor powerwalking heb je een uitrusting nodig. Goede loopschoenen (geen wandelschoenen) zijn essentieel. De schoenen moeten flexibel en soepel zijn, met een stevige, verende zool. Houd er bij het kiezen van je schoen rekening mee dat je voeten kunnen opzwellen als je flink doorloopt. Koop ze dus liever iets te groot, dan te klein. Wist je dat er zelfs speciale powerwalkingschoenen verkrijgbaar zijn? Draag daarnaast comfortabele, ventilerende  kleding. Is het koud? Beter drie dunne lagen kleding over elkaar, dan één dikke laag. Handige accessoires bij warm weer zijn zonnebrand, een zonnebril en petje. Het is handig om altijd een waterfles bij je te hebben.

Met de juiste looptechniek haal je het meeste uit je wandeling. Tips voor een goede powerwalkhouding:

  • Loop rechtop en kijk recht vooruit naar de horizon (niet naar de grond)
  • Ontspan je schouders en duw ze iets naar achteren
  • Buig je armen licht in een hoek van 90 graden. Beweeg je armen van voren naar achteren, niet opzij. Hetzelfde geldt voor je heupen: beweeg ze van voren naar achteren. Als je gaat swingen van zij naar zij verspil je onnodige energie
  • Hoe sneller je met je armen zwaait, hoe harder je zult gaan lopen
  • Doe net alsof je over een rechte lijn loopt en vermijd de neiging om je stappen te verlengen. Wil je sneller wandelen? Neem dan kleinere, snellere stappen
  • Trek je buik in en span je billen aan
  • Zet af met je tenen en wikkel je voeten goed af
  • Adem natuurlijk. Het is niet de bedoeling dat je te snel loopt en buiten adem raakt; je bent immers niet aan het hardlopen. Als je twijfelt over je ademhaling, kun je de 'praattest' doen. Praat met je wandelmaatje of zing een liedje. Lukt dat zonder naar adem te happen? Dan is je tempo goed.

Probeer om de volgende dingen te vermijden om eventuele blessures te voorkomen: overstrekken, te krachtig met je armen bewegen, je schouders te veel optrekken en aanspannen.

Doe eerst een rustige warming-up voordat je begint. Loop gedurende vijf à tien minuten in een rustig tempo en doe daarna wat rek- en strekoefeningen. Schakel vervolgens over naar een hoger wandeltempo en houd dat minimaal twintig minuten vol. Je kunt je loopduur steeds een stukje verlengen en je tempo steeds iets meer opvoeren. Eindig met een cooling down/uitwandelen en rek- en strekoefeningen. Loop minimaal drie keer per week, maar zorg er wel voor dat je spieren genoeg tijd hebben om te herstellen. Powerwalk daarom niet twee dagen achterelkaar.

Een gevarieerd wandelparcours zorgt ervoor dat je langer gemotiveerd blijft. Ga de ene keer lopen in het bos en kies de andere keer voor de stad. Met wandelknooppunten stippel je eenvoudig een nieuwe route uit.

Direct stappen maken

Meteen beginnen? Zoek een mooie gratis wandelroute uit. We hebben er genoeg verzameld, verspreid door heel Nederland en in verschillende natuurgebieden. Van kortere wandelroutes van ongeveer een uur tot circa 4 uur. Wanneer je regelmatig wandelt en voor langere tijd onderweg bent, is een goede voorbereiding belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van de juiste wandelschoenen en -uitrusting. Bekijk dan al onze wandeltips.

Misschien vind je dit ook interessant:

Langeafstandswandelen voor beginners
Alles over wandelschoen
Mindfulness wandelen in de duinen