Wandel je gelukkig

Kampioen april 2017

We zijn massaal aan de wandel. En niét alleen zestigers die tijd hebben. Juist onder dertigers, mensen met drukke banen, lijkt wandelen als (stiekeme) hobby in opkomst.

Tekst Pauline Bijster, fotografie Dana van Leeuwen, bron: wandelnet.nl

Allemaal samen maken we 481 miljoen wandelingen per jaar van meer dan een uur. Daarmee is wandelen met stip de allerpopulairste vrijetijdsbesteding in Nederland. Veel populairder bijvoorbeeld dan fietstochten maken, of winkelen. En het aantal mensen dat frequent wandelt, neemt toe. Wandelen is bovendien helemaal niet saai, en ook zeker niet alleen iets voor gepensioneerden. In verschillende steden schieten de stadswandelingen, foodwalks en sponsorlopen voor goede doelen uit de grond. Wandelcoaching wint ook aan belangstelling: als je gaat wandelen met een coach of therapeut kom je soms tot betere inzichten. Want buitenlucht en beweging geeft meer lucht in je hoofd, en meer ruimte voor goede gesprekken.

De van oudsher bekende pelgrimstochten worden door meer mensen dan ooit gelopen en daarom worden er zelfs alternatieve pelgrimstochten bedacht – ‘te voet naar Zuid-F rankrijk’ of ‘hiken door Alaska’ – om het spannend te houden. Of: omdat men liever niet hordes andere wandelaars tegenkomt.

Beter dan hardlopen

Of je het nu spannend maakt of gewoon door het bos of weiland naast je huis wandelt: het is sowieso goed voor je. In de eerste plaats voor je lichaam. Uit onderzoek van de Universiteit Maastricht blijkt dat wandelen beter voor je gezondheid is dan intensief sporten. Uit Amerikaans onderzoek blijkt het zelfs beter te zijn voor je hart, je bloeddruk en je cholesterol dan hardlopen. Bewezen is dat het diabetesklachten kunt verminderen en dementie kan uitstellen.

Mensen die vaak wandelen, hebben minder hartklachten en minder snel last van artritis. En hoewel je het misschien niet zou denken: wandelen is een efficiënte manier om vet te verbranden. Het zorgt voor een goede stofwisseling en vet verbrandt makkelijker. Het maakt je botten stevig en je longen sterk, het helpt tegen rugklachten. Je kunt bijna zeggen: waartegen helpt het niét?

Inspiratie uit de lucht

Maar het maakt dus ook je hoofd leeg. In 1889 schreef filosoof Friedrich Nietzsche het al: ‘Alle belangrijke ideeën zijn opgedaan tijdens het wandelen.’ Hij zou wel eens gelijk kunnen hebben. Mae van Staveren (34) wandelt graag. Op vrije dagen door de Nederlandse duinen, op vakantie langs de kliffen van het eiland Ibiza. ‘Ik wandel best veel. We zijn laatst nog naar Cotswolds geweest in Engeland, een heuvelachtig gebied waar je heel lang kunt wandelen zonder dat je andere mensen tegenkomt.’ Eén keer per jaar gaat ze met een groep vrienden op wandelvakantie in Frankrijk of Duitsland. Op vrije dagen van haar drukke managementbaan gaat ze met een vriendin wandelen door de duinen. ‘Ik ga altijd het liefst heel lang. Uren wandelen vind ik ontspannend. Er is niets eigenlijk zo ontspannend als dat. Een bijkomend voordeel is dat je echt op andere gesprekken komt dan als je afspreekt in de kroeg. Intiemer, ofzo. Het dwingt je om stil te staan bij – en tegelijkertijd afstand te nemen van alles waar je mee bezig bent in het dagelijks leven.’

Frisse lucht en ruimte om je heen bieden letterlijk ruimte in je hoofd voor nieuwe gedachten. Ideeën komen sneller op tijdens het wandelen, je creativiteit wordt gestimuleerd – is ook allemaal door onderzoek bevestigd. Mede daarom wordt in het bedrijfsleven steeds meer gelopen. Steve Jobs stond bekend om zijn wandelingetjes, Mark Zuckerberg ook en na hun schijnt heel Silicon Valley aan de wandel te zijn gegaan. Wandel-meetings en wandellunches zijn ook in het Nederlandse bedrijfsleven een trend.

Beste anti-stress middel

En misschien nog wel het meest opzienbarende effect van wandelen, is dat het aantoonbaar werkt als een antidepressivum. Als je wandelt, verdwijnen negatieve piekergedachten. Dat heeft te maken met de bloedtoevoer naar de prefrontale cortex in de hersenen.

Nicoline Smalbraak (32) is mindfulnesstrainer en filosofisch coach in Amsterdam. Ook doet ze loopmeditaties. ‘Mindfulness helpt goed tegen stress- en burnoutklachten. Eén op de zeven werkende mensen heeft daar last van. Echt heel veel mensen hebben last van stress. Mijn klanten zijn allemaal tussen de 25 en 35 jaar oud.’ En daarmee gaat ze dus wandelen. ‘Wandelen helpt supergoed tegen stress. Als we een wandelmeditatie doen, lopen we in stilte. Het idee is dat je actief al je zintuigen gebruikt, de zintuigen die je in het dagelijks leven wel eens vergeet. Normaal doen we bijna alles met onze ogen. Tijdens een wandelmeditatie let je op de grond onder je voeten, je hoort de geluiden van de vogels en ‘Als je je aandacht bij het lopen brengt, vergeet je de sores in je hoofd’ het ruisen van de bomen. Je ruikt de boslucht.’ Het idee erachter is simpel: als je je aandacht bij het lopen brengt, vergeet je de sores in je hoofd. De stroom aan piekergedachten stopt even.
‘Het mooie aan wandelen is dat we het in principe allemaal kunnen’, voegt Smalbraak toe. ‘We hebben het allemaal geleerd toen we klein waren. Het is niet moeilijk.’ Ja, en natuurlijk lopen we de hele dag door. Naar de ijskast, naar de supermarkt. ‘Maar vaak zijn we ons er niet echt bewust van. Als je lange wandelingen maakt, is de kans dat je gehaaste gedachten even wegblijven, groter’, zegt Smalbraak.

Het is niet opzienbarend, niet spannend, je gaat niet snel. Maar juist dat is er fijn aan. ‘Ik wandel ook graag door de stad’, voegt Van Staveren toe. ‘Als ik er tijd voor heb, ga ik liever een halfuurtje lopen naar een afspraak dan gehaast op de fiets. Zo’n wandelingetje is een klein rustmomentje op de dag. Je denkt niet echt ergens aan, je hoeft niet echt ergens op te letten, je voeten doen het wel.’ Je hoofd in de wind, de horizon tegemoet. Daar gaan we, stap voor stap.

Gratis wandelroutes

Meteen beginnen? Zoek een mooie gratis wandelroute uit. We hebben er genoeg verzameld, verspreid door heel Nederland.
Eerst nog even voorbereiden? Bekijk al onze wandeltips.

De ANWB Wandelweken

Loop mee tijdens de ANWB Wandelweken. Op zaterdag 29 april en zaterdag 6 mei worden er vanuit 26 winkels verspreid over het land wandelroutes gelopen onder begeleiding van een ANWB Vrijwilliger. Wandel jij ook mee? Schrijf je hier in.