Winterkleding voor wandelaars

Warm wandelen in de winter

Juist als het buiten lekker fris is moet je gaan wandelen. Te koud? Nee hoor, je bent tenslotte de hele tijd in beweging. En met goede wind- en waterdichte kleding en fijne schoenen en handschoenen wordt het helemaal fijn. Lees hier met welke kleding je zeker bestendig bent tegen de kou.

Drie lagen

Basisregel voor elke doorgewinterde wandelaar: draag drie lagen. Je houdt hierdoor je lichaamswarmte beter vast en mocht het onverhoopt erg warm worden, kun je altijd nog iets uittrekken.

  1. De eerste laag bestaat uit onder-of thermokleding. Deze laag moet vooral vocht transporteren en niet absorberen! Vocht wordt van het lichaam weggevoerd naar de volgende laag. Omdat deze laag je zweetdruppels snel moet omzetten in waterdamp, is het belangrijk dat de eerste laag nauw aansluit op je huid.
  2. Voor de tweede laag kun je, afhankelijk van de buitentemperatuur, kiezen voor een shirt met lange mouwen of fleece vest. Deze laag zorgt voor isolatie en warmte. Het transpiratievocht moet aan de buitenkant van het kledingstuk verdampen. Wanneer de temperatuur omlaag gaat, zorgt de tweede laag ervoor dat je je lichaamswarmte behoudt. Kleding van fleece is ideaal om je lichaam op temperatuur te houden, omdat het goed isoleert, maar wel heel licht is.
  3. De derde laag is een wind- of regendichte wandeljas. Deze laag moet goed ventileren, zodat transpiratievocht en overtollige warmte uit de onderste lagen hun weg naar buiten vinden.

Meer informatie over het drielagensysteem

Houd het hoofd warm

Bescherm je hoofd met een goede muts of hoofdband. Via je hoofd verlies je namelijk veel energie (ongeveer 40%). Is het nat buiten? Zorg dan voor een waterdicht exemplaar of zet een capuchon op.

Handschoenen

Wandelen zónder handschoenen is fijner dan mét. Trek daarom niet direct je handschoenen aan. In het begin kan het wel wat koud zijn, maar je handen komen vrij snel op temperatuur. Mocht het echt niet lukken zonder handschoenen, kies dan voor handschoenen die niet knellen. Dat remt namelijk de doorbloeding en dat zorgt juist weer voor koude handen. Wil je onderweg ook nog je smartphone bedienen met warme handen, dan bieden touchscreen handschoenen uitkomst.

Het geheim van warme voeten

Cayennepeper in je sokken strooien, je schoenen isoleren met een inlegkruisje: er worden heel wat huismiddeltjes in de strijd gegooid om koude voeten de baas te blijven. Van deze tips weten we zeker dat ze helpen:

  • Doe je voeten een plezier met een paar (winter)weerbestendige sokken. Kies voor sokken die de warmte goed reguleren en die snel drogen, want door transpiratievocht en vocht van buitenaf kunnen je voeten snel afkoelen.
  • Gevoerde schoenen met dikke zolen laten de kou niet binnendringen.
  • Let op dat sokken en schoenen niet te strak zitten. Dat is slecht voor de bloedsomloop, die zorgt voor de warmtecirculatie.
  • Een voetenwarmer plak je onder je sok en geeft maar liefst zes uur lang warmte af.

Zichtbaarheid

In de winter is het vroeg donker, dus zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent.

  • Neem een zaklampje mee. Handig als je plotseling door wel erg donker terrein loopt. Geen zin om een lampje vast te houden? Een hoofdlamp biedt uitkomst en schijnt ook nog eens precies daar waar je heen kijkt.
  • Reflecterende kleding of een rugzak met reflectie. Heb je geen reflecterende kleding? Gebruik dan losse reflectoren, zoals reflectiebandjes, -hesjes of een rugzakhoek.

En nog een paar tips

  • Laat je wandelschoenen niet op de verwarming drogen, maar doe een prop krantenpapier in je schoenen. Door je schoenen bloot te stellen aan te veel warmte, gaan ze snel achteruit.
  • Check voor vertrek de weersverwachting, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
  • Ga opgewarmd van start. Doe daarom voor vertrek een goede warming-up.

Dit vind je misschien ook interessant:

Winterse wandelroutes
Stadswandelingen in de winter
Ontdek de mooiste natuurgebieden

Speciaal voor jou geselecteerd