Hollandse high tea

Nederland, Zuid-Holland, Rockanje

Tussen Rockanje en Oostvoorne ligt een gebied vol stranden, bossen, duinen en meertjes. Deze route doet al deze verschillende landschappen aan. Je maakt eerst een lange strandwandeling. Vervolgens wordt het tijd voor een lekkere picknick of een high tea in het duinengebied. Via de duinbosse gaat het verder naar de Tenellaplas, een duinafgraving die zich gevuld heeft met water. Neem verderop tijd om vogels te zoeken vanachter het vogelkijkscherm bij het Brede Water. Sluit de wandeling af in stijl: met een rosé bij het zwembad van Badhotel Rockanje.

De route begint bij Badhotel Rockanje en Brasserie Lodgers. Ga vanaf de parkeerplaats van het hotel terug naar de weg. Ga linksaf en meteen weer linksaf, Duinrand. Volg de gele stickers met rode pijl van de wandelknooppunten. Eerste straat linksaf, richting Duinen nrs. 7 & 10. Bij wandelknooppunt 31 rechtdoor het Waterbos in, richting knooppunt 59. Direct na hekje linksaf langs houten slagboom en verder de wandelknooppuntenmarkering volgen (loopt gelijk op met de groene route).
Het Waterbos doet zijn naam eer aan. In een natte periode worden de paden snel drassig en ontstaat er in het bos een uitbundige plantengroei. Tijdens een langdurige, droge periode kunnen poelen en zelfs duinmeren weer opdrogen.

Bij een splitsing gaan de knooppunten- en groene route linksaf. Hierna na ca. 1 kilometer de route verlaten en het pad linksaf richting strand nemen. Op het strand rechtsaf. Volg het strand ruim 2,5 kilometer. Einde strand rechts het pad in en rechtdoor. NB: ga bij hoog water al na ca. 1,5 km dichter langs de duinrand lopen; blijf rechts van de watergeul (soort slufterbaai) om niet ingesloten te raken en blijf rechtdoor lopen (duinopgang negeren).

Bij de bankjes is wandelknooppunt 56, ga rechtdoor richting 12. De parkeerplaats over en rechtdoor richting 51 en Oostvoorne (fietswegwijzer). Bij knooppunt 51 rechtdoor blijven lopen over het fietspad. Na ca. 1,5 km op splitsing fietspad (bij fietspaal 67383) links aanhouden. Voor restaurant ’t Wapen van Marion rechtsaf (Zeeweg) en over de grasstrook langs de parkeerplaatsen.

Ter hoogte van huisnr. 52 bij infobord ‘Kaapduin’ het pad in, ‘Meidoornroute’. Volg even de rode paaltjes en pak na ca. 150 m de gele schildjes met rode pijl van het wandelnetwerk weer op. Ga bij knooppunt 66 linksaf richting 62. Vervolgens verder via knooppunt 82 en 61 naar Bezoekerscentrum Tenellaplas. Aan de overkant van het parkeerterrein is Paviljoen de Meidoorn en Openluchtmuseum De Duinhuisjes.

Loop terug naar het bezoekerscentrum en volg vanaf knooppunt 61 het wandelpad dat links om de Tenellaplas loopt naar 64. Einde Tenellaplas (bij 64) links aanhouden richting 35. Einde pad rechtsaf. Voor het hek naar de Duinen van Oostvoorne linksaf het pad in. Volg de knooppuntenmarkering.

Op asfaltweg linksaf en na 150 m rechtsaf. Na 75 m bij bankje rechts aanhouden. Let op: na 125 m het 1e pad rechtsaf (verderop staat nl. ook een bordje, dit negeren). Na 25 meter bordje linksaf en verder knooppuntenmarkering over het kronkelpad blijven volgen. Net voor waterplas (en Landhuis Strypemonde) scherp linksaf (het bordje staat hier een beetje onlogisch). Einde pad rechtsaf, breder pad op. Blijf de knooppuntenroute volgen (nog steeds richting 35), even kort langs een weiland en weer verder door het bos.

Op zandweg linksaf (bordje rechtsaf wijst terug naar Tenellaplas). Bij knooppunt 35 rechtsaf naar 54. Langs heuveltje met rieten kijkscherm voor uitzicht op de Vogelwei. Slingerend pad volgen en bij knooppunt 54 linksaf richting 59, breed tweesporig pad. Na een bankje gaat er rechts een pad naar het vogelkijkscherm bij het Brede Water. Na een kijkje de route vervolgen over het brede pad.

Op de kruising de knooppuntenroute verlaten en rechtdoor, ijzeren hekje door en pad langs de afrastering volgen. Op de splitsing links aanhouden, afrastering blijven volgen. Na een halve kilometer verschijnen er groene paaltjes langs het pad. Deze volgen en linksaf door ijzeren hekje. Einde bospad bij wit huisje rechtsaf, zandweg met twee sporen. Bij de slagboom rechtdoor, geelrode knooppuntenmarkering weer volgen naar 31 en verder richting 39 (asfaltweg), terug naar het startpunt van de route.

In Brasserie Lodgers van Badhotel Rockanje krijgt u meteen het idee dat u in een Noord-Amerikaanse lodge bent beland. In het midden van het restaurant staat een grote stenen open haard, die in de winter als een magneet mensen aantrekt. De muren, vloeren, tafels en stoelen bij Lodgers zijn van hout en zelfs de vensterbanken zijn gemaakt van kleine houten boomstammetjes. In de zomer zit u met warm weer lekker buiten, rondom het zwembad van Badhotel Rockanje, tussen de naaldbomen. De hotelkamers hebben dezelfde natuurlijke uitstraling als de brasserie. Hansje Brouwer: ‘Alle kamers hebben die Noord-Amerikaanse lodgesfeer in warmrood, camel en zwart, maar dan met een moderne touch. Zo kan het zijn dat het bad midden in de kamer staat, met een stoer houten opstapje. Ook vriendelijke, opgezette berenkoppen van pluche en hertengeweitjes vormen een onderdeel van het interieur.’

’t Wapen van Marion zit direct achter de duinen van Oostvoorne. Die duinen vormen een heerlijk picknickgebied. Vandaar dat u bij ’t Wapen van Marion een picknickmand voor twee personen kunt reserveren, gevuld met allerlei soorten broodjes, kaas, gerookte ham en zalm, wijn, jus d’orange, fruit en salade. U kunt ook kiezen voor een tapasmand met broodjes, tapenades, visspiesjes, Spaanse balletjes, chorizo, gerookte zalm, olijven, pastasalade en fruit. Eten in het restaurant kan natuurlijk ook. ’t Wapen van Marion serveert een originele Dutch High Tea met Hollandse lekkernijen als ministroopwafels, minitompoezen, Haagse hopjes en speculaas. ’t Wapen haalt zo veel mogelijk producten uit de omgeving van Oostvoorne. Zo staat op de drankenkaart een Oostvoorns kruidenbitter. De groente komt van regiotuinders, een deel van de vis wordt op duurzame wijze gevangen door een Stellendamse kotter en het rundvlees komt uit de Oostvoornse stal van de familie Assenberg.

In Bezoekerscentrum Tenellaplas van het Zuid-Hollands Landschap leert u alles over de Duinen van Voorne en de wilde planten en vogels die er voorkomen. Het gebouw staat op een mooie locatie aan de Tenellaplas. Deze plas werd in 1949 gegraven als natuurherstelproject en is vernoemd naar een van de eerste plantjes die er begonnen te groeien: de Anagallis tenella. In het bezoekerscentrum staat een grote tafel waaraan de bezoekers een kop thee kunnen drinken, terwijl ze uitkijken over de plas. In een hoekje van het bezoekerscentrum zijn zelfgemaakte jams, geleien en chutneys te koop, zoals witte druivenjam met likeur, rabarberjam en druivenjam met citroen en noten.

Sinds mei 2010 zit Paviljoen de Meidoorn in een gloednieuw pand. Het gebouw is helemaal van hout en ook binnen in het restaurant zijn zo veel mogelijk natuurlijke materialen gebruikt. Dit geeft De Meidoorn een rustige en sfeervolle uitstraling. Het restaurant wil zo veel mogelijk producten uit de eigen omgeving halen. Zo wordt de groente dagelijks gebracht door de plaatselijke tuinder. De vis komt van de visboer vlakbij en het brood komt van de plaatselijke warme bakker. De Meidoorn staat bekend om zijn maaltijdsalades en de huisgemaakte soepen. Zo serveren ze in de winter een verkwikkende erwtensoep en goulashsoep en in de zomer hebben ze eigengemaakte pompoensoep.

Direct achter Paviljoen de Meidoorn ligt Openluchtmuseum De Duinhuisjes. Het museum bestaat uit vier originele duinboerderijtjes. Vrijwilligers van de Historische Vereniging Westelijk Voorne hebben drie van deze huisjes van de ondergang gered door ze over te brengen naar dit museumterrein. De huisjes zijn genoemd naar hun oorspronkelijke standplaats: Duinstraat, Huttendijk en Kreekpad. De drie woninkjes zijn ingericht in de oorspronkelijke stijl van begin 1900 en geven een goed beeld van hoe de mensen in die tijd woonden en werkten. Het vierde huis (Duinzoom) stond al op deze plek en doet dienst als tentoonstellingsruimte. Het onderhoud, beheer en de rondleidingen worden door vrijwilligers verzorgd.

Tot de jaren ’20 lag op de plek van het Brede Water een brede strandvlakte. Een nieuwe duinenrij sloot het strand van de zee af. Zo ontstond een vallei die meestal onder water staat. Langs de vochtige oevers broeden vogels als dodaars, geoorde fuut en slobeend. Ook broeden er aalscholvers in de bomen aan het water.