Vragen en antwoorden

Over de pilot Connected Motor

Ontvang ik een bevestiging van deelname aan de pilot?
Ja. Het nummer van uw track&trace-zender wordt in onze administratie gezet. U ontvangt een gewijzigd polisblad ter bevestiging. Deze kan helaas niet tegelijkertijd worden verstuurd met de track&trace-zender

Waarom krijg ik nieuwe polis?
Dit komt doordat we de tracker informatie toevoegen. De polisvoorwaarden zijn hetzelfde. 

Kan ik mijn deelname aan de pilot stoppen?
Dat kan. U kunt bellen naar 088 269 28 37 om de track&trace-zender van uw polis te laten verwijderen. U kunt de zender van uw motor afhalen met een mesje of met een ijzerdraadje. Wij zorgen ervoor dat de zender wordt uitgeschakeld.

Word ik geïnformeerd over de uitkomsten van de pilot?
Ja. Na een jaar evalueren wij de dienstverlening. Wij houden u op de hoogte van de resultaten.

Wijzigen mijn voorwaarden?
Uw voorwaarden blijven gelijk. U krijgt alleen aanvullende voorwaarden in de vorm van een clausule op uw polisblad.

Hoe lang kan ik gebruik maken van de track&trace-zender?
U mag de track&trace-zender drie jaar gebruiken en gebruik maken van onze dienstverlening. Na drie jaar kunnen wij de werking van de zender niet meer garanderen. De zender wordt daarom na drie jaar gedeactiveerd en u kunt deze van uw motor verwijderen en weggooien. Wij halen vervolgens de gegevens van uw track&trace-zender van de polis. Hiermee vervallen dan ook de aanvullende voorwaarden. U krijgt na drie jaar hierover van ons een bericht waarin dit wordt bevestigd.

Over de track&trace-zender

Betaal ik iets voor de track&trace-zender?
Nee, de zender krijgt u van ons. U betaalt hier niets voor.

Wanneer ontvang ik mijn track&trace-zender?
Nadat u zich heeft aangemeld voor deelname aan onze pilot, ontvangt u de zender. Dit kan een week duren.

Kan ik hulp krijgen bij het plakken van mijn track&trace-zender?
Bij de track&trace-zender zit een uitleg hoe en waar u de zender het beste kunt bevestigen. Mocht het toch niet lukken om de zender te plaatsen, dan kunt u ons bellen op 088 269 28 37.

Waar en hoe plak ik de zender?
Voor een optimale werking van de zender vragen wij om rekening te houden met het volgende:·

  • Plaats de zender met de juiste richting naar boven. De kant die niet helemaal vlak is, is de bovenkant. U kunt de zender zowel horizontaal als verticaal bevestigen. De zender mag niet op de kop geplaatst worden!
  • Plaats de zender zo hoog mogelijk, zo ver mogelijk van de grond.
  • Plaats de zender niet op een onderdeel dat heet kan worden.
  • Vermijd montagelocaties die snel vies worden.
  • Maak de montagelocatie stof- en vetvrij met het bijgeleverde schoonmaakdoekje.

Voorbeelden van goede locaties om de zender te plaatsen zijn:

  • Onder de buddy seat.
  • In het handschoen- of het gereedschapsvakje (bijvoorbeeld aan de zijkant).

Mag ik de zender ook op een andere plek plakken?
Dat kan. Maar voor een optimale werking van de track&trace-zender vragen wij u om met bovenstaande tips rekening te houden.

Wat als ik de zender niet ontvangen heb of kwijt ben?
Dan kunt u contact met ons opnemen via verzekeringen@anwb.nl of 088 269 28 37.

Hoe kan ik zien of de zender werkt?
Dit kunt u zelf niet zien. Wij activeren de zender voordat wij het naar u sturen. Wij krijgen bericht wanneer de zender niet werkt en wij brengen u in dat geval op de hoogte. Krijgt u geen bericht van ons, dan werkt de zender.

Hoe wordt de zender geactiveerd?
De zender wordt van te voren al door ons geactiveerd. U hoeft hiervoor dus niets te doen.

Kunnen jullie volgen waar ik rij?
Nee, we gebruiken het signaal niet om jou te volgen. Na verzending van de track&trace-zender checken we eenmalig of de zender het doet. Na het checken worden de locatiegegevens meteen verwijderd. Daarna wordt het signaal pas geactiveerd op het moment dat u uw motor als vermist opgeeft. Op dat moment wordt er door de track&trace-zender een signaal geactiveerd waarmee de locatie van de motor vastgesteld kan worden. Door middel van dit signaal proberen wij uw motor op deze locatie op te sporen. De locatiegegevens worden na het checken meteen verwijderd. In ons privacy-statement leest u hier meer over.

Stuurt de zender continu data door?
Zeker niet. De zender gaat pas data versturen op het moment dat u de motor als vermist opgeeft. Zo kunnen wij uw motor zo snel mogelijk weer terugvinden.  

Kan ik de locatie van mijn motor opvragen?
Nee, dat is niet mogelijk. Wij schakelen namelijk een gespecialiseerd bedrijf in en zij mogen op basis van de locatie zoeken. Dit doen ze in samenwerking met de politie.

Kan de zender mijn rijgedrag meten? 

Nee, we leggen alleen de locatie van uw motor vast zodat we uw motor terug kunnen vinden bij diefstal. Bovendien bewaren we alleen de laatste twee locaties (tenzij er een diefstalmelding is).

Hoe lang gaat de batterij mee?
De batterij gaat minimaal drie jaar mee.

Kan de batterij vervangen worden?
Nee. De zender wordt na drie jaar gedeactiveerd en u kunt deze van uw motor verwijderen en weggooien.

Ik heb mijn zender laten vallen. Is hij nu kapot?
De zender kan tegen een stootje. Het laten vallen van de zender heeft geen effect op de werking ervan.

Werkt mijn zender ook in het buitenland?
Nee. De zender werkt alleen in Nederland. We hebben geen bevoegdheid om in het buitenland uw motor op te sporen. De regels hiervoor zijn anders dan in Nederland. Daarom is het van groot belang dat u de vermissing van uw motor zo snel mogelijk aan ons doorgeeft, zodat wij snel een zoekactie kunnen starten.

Waarom krijg ik geen preventiesticker?
Criminelen weten dan dat ze moeten zoeken naar de zender, voordat ze de motor meenemen. Wij kunnen de motor vervolgens niet meer traceren.

Over diefstal

Wat als mijn motor gestolen is? Wat is dan het proces?
Bel bij diefstal meteen met Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) via telefoonnummer 055 741 00 01. Het VbV zorgt voor een aangifte bij de politie en voor registratie van de diefstal bij het RDW. Meld ook direct de schade bij onze schadeafdeling via telefoonnummer 088 299 30 00. Wanneer uw motor is gestolen in Nederland, dan geven we  een gespecialiseerd bedrijf dan direct de opdracht uw motor te zoeken.

Wat gebeurt er als mijn motor gevonden wordt?
Als wij uw motor vinden moeten wij dit melden aan de politie. Dit komt doordat het een voertuig is met een kenteken. De politie neemt uw motor dan in beslag en neemt vervolgens contact met u. Wanneer de motor wordt vrijgegeven, wordt u hierover gebeld. Dan is het heel belangrijk dat u ons hierover inlicht via telefoonnummer 088 299 30 00. Wij plannen dan meteen het vervoer van het politiebureau naar de door u gekozen hersteller. Zodra de hersteller uw motor heeft bekeken, neemt hij contact op over de status van uw motor. Is er geen schade? Dan kunt u de motor ophalen. Is uw motor door de diefstal beschadigd? Dan vergoeden wij de schade volgens de polisvoorwaarden.

Moet bij het terugvinden van de motor de zender vervangen worden?
Nee, de zender hoeft niet vervangen te worden tenzij de zender niet meer functioneert. Wij krijgen dan een signaal en informeren u.

Wat gebeurt er als mijn motor niet wordt gevonden?
Wij nemen dan contact met u op om u te informeren over de schadeuitkering. U ontvangt u van ons, net als normaal, een uitkering op basis van uw polisvoorwaarden.

Andere vragen

Wat als ik een andere motor ga kopen?
Dan wordt de track&trace-zender gedeactiveerd. U kunt de zender eenvoudig van de motor afhalen.

Wat als ik mijn dekking wijzig naar alleen een WA-dekking?
Dan vervalt het recht op vergoeding bij diefstal. U kunt de track&trace-zender wel gewoon op uw motor laten zitten. Mocht uw motor gestolen worden, geef dit dan snel aan ons door. Wij gaan alles op alles zetten om uw motor binnen 48 uur terug te vinden. Wordt uw motor gevonden? Dan zorgen wij ervoor dat uw motor naar de hersteller wordt vervoerd. Dit valt onder de WA-dekking.

Ik heb meerdere motoren waarmee ik kan deelnemen. Hoe weet ik welke zender ik op welke motor moet bevestigen?
In dit geval vermelden wij duidelijk op de track&trace-zender het kenteken van de motor waarop de zender geplaatst moet worden.