Met de auto op wintersport, maar waarvoor ben ik eigenlijk verzekerd?

De boards en ski’s staan in de wax, het chalet is geboekt en je reisverzekering is geregeld, klaar om op wintersport te gaan! Zelf ben je dus goed verzekerd, maar hoe zit dat eigenlijk met je auto? Wat dekt je autoverzekering op vakantie en hoe zit dat ook alweer met pechhulp in het buitenland?

Autoverzekeringen zijn er in verschillende smaken: WA, Beperkt Casco en Volledig Casco, waarbij de verschillen hem zitten in wat er precies gedekt is bij schade. WA staat voor ‘wettelijke aansprakelijkheid’ en die verzekering is, zoals de naam al doet vermoeden, verplicht voor alle bezitters van voertuigen. Je bent dan verzekerd voor schade die jij veroorzaakt aan anderen. Bij een aanrijding die jij veroorzaakt of waarvoor je mede verantwoordelijk bent, betaalt jouw verzekering de schade (of een deel van de schade) van de andere partij.

Beperkt Casco wordt ook wel ‘WA+’ genoemd. Behalve de wettelijke aansprakelijkheid is ook diefstal van je auto gedekt. In veel gevallen wordt bijvoorbeeld ruitschade en schade door brand, storm, hagel of een aanrijding met dieren ook vergoed. Volledig Casco noemen we ook wel Allrisk en dekt vrijwel alle vormen van schade. Denk hierbij aan schade die ontstaat als gevolg van een aanrijding, omslaan van de auto of botsing door gladheid. Enkel wanneer er sprake is van nalatigheid (bijvoorbeeld je sleutels in je auto laten zitten) zal ook een allrisk-verzekering vermoedelijk niet uitkeren.

Ben ik in alle landen verzekerd?

De dekking van je autoverzekering geldt niet alleen in Nederland, maar in alle landen die genoemd staan op de groene kaart. Daar staan in ieder geval de landen uit de Europese Unie en Zwitserland op. In deze landen ben je dus tegen dezelfde schadeposten verzekerd als in eigen land. De groene kaart krijg je van je verzekeraar wanneer je een polis afsluit en is daarnaast een internationaal verzekeringsbewijs.

Binnen de Europese Unie én Zwitserland is het echter niet meer verplicht om deze bij je te hebben. Lokale handhavers kunnen in een register controleren of en hoe je verzekerd bent. Ga je wintersporten in een Oost-Europees land dat buiten de Europese Unie valt, controleer dan vooraf of je autoverzekering in dat land geldig is en of je een fysieke groene kaart bij je moet hebben.

Inzittendenverzekering of schadeverzekering voor inzittenden?

Iedereen die bezig is met een autoverzekering afsluiten kent het: heb je net je dekking gekozen, krijg je daarna een hele waslijst aan zaken die je aanvullend kunt verzekeren. Twee daarvan lijken ook nog behoorlijk op elkaar: de ongevallen-inzittendenverzekering en de schadeverzekering voor inzittenden. De eerste keert een vast bedrag uit, maar enkel bij blijvende invaliditeit of bij overlijden. Daarbij maakt het overigens niet uit wie schuldig was aan het ongeval, jij of de tegenpartij.

De schadeverzekering voor inzittenden dekt letselschade voor de bestuurder en andere inzittenden, maar ook schade aan de bagage. Dat kan dus van alles zijn, van een gebroken snowboard tot aan inkomensverlies door invaliditeit na een ongeval. Schadeverzekering voor inzittenden is iets duurder dan een ongevallen-inzittendenverzekering, maar biedt wel een uitgebreidere dekking.

Hoe zit het eigenlijk met pechhulp?

Sommige verzekeringen bieden pechhulp als optie of standaard toevoeging. Controleer vooraf of die pechhulp ook geldig is in het buitenland. Hetzelfde geldt voor een Wegenwacht-abonnement, er zijn pakketten met zowel dekking in enkel Nederland als in heel Europa. Daarbij is er verschil tussen het Instap-pakket dat enkel de pechhulp en repatriëring van het voertuig vergoedt en de Standaard- en Compleet-pakketten die ook voorzien in vervangend vervoer. Let er natuurlijk ook op of je niet dubbel verzekerd bent tegen pechhulp: een autoverzekering met Europese pechhulp én een Wegenwacht-abonnement is natuurlijk dubbelop.

Let op die winterbanden!

Winterbanden zijn sterk aan te raden in winterse omstandigheden, in Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk zijn ze zelfs verplicht. Het niet gebruiken van winterbanden kan leiden tot een boete, in Duitsland bedraagt die 60 euro. Wanneer je hinder of een opstopping veroorzaakt bedraagt die boete 80 euro. In Oostenrijk kunnen de boetes zelfs oplopen tot 5000 euro!

Nog vervelender wordt het wanneer je betrokken raakt bij een ongeluk. Zelfs als jij niet de veroorzaker bent, kan het leiden tot medeaansprakelijkheid. Ook verzekeringen kennen doorgaans de clausule dat je alleen verzekerd bent wanneer je auto voldoet aan de wettelijke voorschriften. Door de verkeerde banden voldoe je daar in dat geval dus niet aan, wat zeer vervelende gevolgen kan hebben. Denk behalve aan winterbanden ook aan sneeuwkettingen, die in diverse populaire wintersportlanden verplicht zijn bij zware sneeuwval.