Variabele trajectcontrole op de A12

Trajectcontrole houdt snelheid bij wegwerkzaamheden in de gaten

De trajectcontrole op de Galecopperbrug bij Utrecht, op de A12, doet op dit moment al dienst vanaf 70 km/u. Op dit wegdeel worden de komende twee jaar wegwerkzaamheden uitgevoerd, waarbij de maximumsnelheid zoals gebruikelijk is verlaagd. In de eerste maand leverde dit meer dan vijfduizend boetes op. Het betekent echter niet dat elke trajectcontrole zomaar in snelheid wordt verlaagd bij aangepaste snelheden.

Het aanpassen van de controlesnelheid op de Galecopperbrug is mogelijk omdat de wegwerkzaamheden precies het stuk beslaan waarover de snelheid wordt gemeten. Vooral om een veiligere werkomgeving te scheppen voor de wegwerkers is besloten om de trajectcontrole hier niet uit te zetten, maar juist in te stellen op die verlaagde snelheid.

100 of 130 km/u

"Dat instellen van een andere controlesnelheid is niet moeilijk. Dat gebeurt ook al op delen waar overdag 100 km/u en na 19.00 uur 130 km/u gereden mag worden. Aanpassingen bij wegwerkzaamheden kunnen echter alleen als de werkzaamheden precies binnen de gecontroleerde weggedeelten worden uitgevoerd", zegt Marloes van Kessel, persvoorlichter van het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie, het onderdeel van het Openbaar Ministerie (OM) dat zich onder andere richt op verkeerszaken.

Verrassingseffect bij mobiele controles

Het aantal bekeuringen in de eerste maand, vijfduizend, komt volgens de woordvoerder overeen met het gemiddelde bij andere trajectcontroles: zo’n 1 procent van de passerende automobilisten rijdt te hard. Bij mobiele controles zorgt het verrassingseffect vaak voor meer overtredingen. ‘Ook zien we bij Utrecht in het weekend een hoger aantal overtredingen. Dit komt omdat er dan meer incidenteel verkeer over de A12 rijdt. Deze bestuurders zijn vaak niet op de hoogte van de trajectcontrole, in tegenstelling tot het woon-werkverkeer,’ aldus Van Kessel.

Variabale controlesnelheid geen gemeengoed

Volgens het OM is het niet zo dat deze variabele controlesnelheid gemeengoed gaat worden. ‘Omdat een controletraject zoals gezegd precies moet passen, maar ook omdat in bijvoorbeeld filesituaties de snelheid flink kan variëren. Dit is niet te meten. Wanneer in dit soort situaties de matrixborden een andere snelheid aangeven, dan wordt de controlesnelheid daar niet op aangepast,’ zegt de persvoorlichter tot slot.

Meer verkeersinformatie: