ANWB doet mee aan Europese mobiliteitsweek

Van 16 tot en met 22 september 2022 organiseert de Europese commissie de European Mobility Week. Een bewustwordingscampagne voor duurzame stedelijke mobiliteit. Het stimuleert gedragsverandering naar fietsen, lopen, schone vervoersoplossingen, thuiswerken, openbaar- en deelvervoer. Het thema voor dit jaar is ‘Betere verbindingen’ en de ANWB doet mee.

Rondom de mobiliteitsweek vragen bedrijven extra aandacht voor duurzaam reizen en worden er diverse acties georganiseerd. Uiteenlopend van proefrijden met elektrische fietsen tot een beloningsysteem dat gekoppeld is aan een goed doel bij het gebruiken van alternatieve vervoersmethodes.

Voor iedereen schoon en bereikbaar

Marjan van Loon, kartrekker van het initiatief, “De grote werkgevers in Den Haag hebben zich gecommitteerd aan The Hague Connected met als motto ‘Den Haag: Voor iedereen schoon en bereikbaar.’ Ons doel is om te laten zien dat wij als werkgevers het verschil kunnen maken en roepen anderen op om mee te doen. Wij willen echt impact hebben en kunnen dat ook.’’

Helft medewerkers woont 7,5 kilometer van het werk

Elske van de Fliert van Zuid-Holland Bereikbaar vult aan: “De toegangswegen naar Den Haag staan regelmatig vast. We weten dat meer dan de helft van de autoritten in het woon-werkverkeer korter zijn dan 7,5 kilometer. Met deze bewustwordingscampagne zetten we ons in en dragen we bij aan de bereikbaarheid in en om de stad Den Haag. Dat is nodig want als we niets doen wordt het de komende jaren steeds drukker op de weg met veel files tot gevolg.’’

Deelnemende bedrijven Europese Mobiliteitsweek

De werkgevers Aegon, ANWB, Nationale Nederlanden, PostNL, Shell, Siemens en T-Mobile zetten zich gezamenlijk vanuit The Hague Connected in door medewerkers te stimuleren tot duurzamer reisgedrag. Daarmee dragen we bij aan bewustwording voor een verbeterde doorstroom op toegangswegen in en om Den Haag.

Het initiatief wordt ondersteund door de Economic Board The Hague en Zuid Holland Bereikbaar. De European Patent Office, TUI en Exact uit de regio onderschrijven ook het belang van duurzame mobiliteit en doen actief mee aan de Europese Mobiliteitsweek.