Aantal files op een hand te tellen

Ochtend- en avondspits bestaan niet meer

De ochtend- en avondspits in het verkeer bestaan niet meer. Na de oproep vorige week van het kabinet om meer thuis te werken en het reizen te beperken is het aantal opstoppingen dagelijks op een hand te tellen.

Verkeer op de snelweg

Dat zegt Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeersinformatie op basis van de meest recente filecijfers. „Het is nog niet zo rustig op de wegen als in maart, toen het land eigenlijk op slot ging. Maar we zien nu al wel bijna een halvering van het aantal files in vergelijking met begin september. Toen werd het juist weer drukker na de zomervakantie, maar het tij is weer gekeerd.”

Thuiswerken

„Je merkt aan de verkeersbewegingen en het aantal files dat mensen zich houden aan de oproep om zoveel mogelijk thuis te werken. In maart was het helemaal extreem, omdat toen ook de scholen, horeca en veel winkels dichtgingen”, constateert Broekhuis.

De ANWB hanteert een zogenoemd filezwaartecijfer om duiding te geven aan de drukte. „Die stond de afgelopen week op 35.000. Ter vergelijking, na de eerste lockdown in maart stond die op 5.000. Daaraan zie je dat er wel meer gereden wordt, maar lang niet in die mate dat er gigantische files door ontstaan. Voor de coronacrisis was het zwaartecijfer 250.000.”

Normaal enorme vertragingen

Dat er minder files staan werd donderdagmorgen duidelijk. Op een regenachtige herfstdag zou er normaal gesproken sprake zijn van een ’horrorochtend’ voor het verkeer met enorme vertragingen en honderden kilometers file. Nu stonden er rond half negen slechts vier files met een totale lengte van 28 kilometer, waarbij werkzaamheden en een ongeluk in twee gevallen ook nog eens de oorzaak was .Ook Rijkswaterstaat (RWS) ziet dat de aangescherpte maatregelen verder effect hebben op de snelwegen. „Het woon-werkverkeer is weer verder gedaald. Een ochtend- en avondspits hebben we al niet meer. De laatste tijd zag je dat er overdag - in de zogenaamde daluren - relatief gezien veel auto’s op de weg waren, maar ook dat zie je verder afvlakken”, zegt Diederik Fleuren. „Eigenlijk is het nu de hele dag rustig en geen sprake van congestie.”

Persconferentie

„In totaal was er in week veertig, na de (tweede) aangescherpte oproep van Rutte om vooral thuis te blijven werken, 23 procent minder verkeer dan voor de crisis. Dat was een toename van één procent met de week ervoor. Maar eigenlijk gaat het om een halve week omdat de oproep maandagavond werd gedaan en pas woensdag geëffectueerd werd door de meesten. En ik denk dat veel gemaakte afspraken in die week ook nog zijn doorgegaan, dus we deze week 41 pas echt kunnen zien wat het gedaan heeft”, meent Fleuren.

RWS ziet ook dat het aantal gemaakte ritten van weggebruikers is afgenomen. Fleuren: „Dat zijn er nu 12,2 per week. We komen van 13, dus dat zijn toch aanzienlijke dalingen maar nog niet zo laag als medio maart, toen dat er 7,2 waren. Opmerkelijk is het ook dat we zien dat in de noordelijke provincies de verkeersafname het geringst is. Mogelijk omdat in de Randstad, midden en zuiden er makkelijker thuisgewerkt kan worden.”

Bron: De Telegraaf / ANWB / RWS

Zie ook:
ANWB Verkeersverwachting
Hoe druk is het nu op de weg?
ANWB Onderweg app