Tim Coronel ambassadeur Mono-zakelijk

Bij een bijeenkomst over MONO-rijden met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, heeft Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bekend gemaakt dat Tim Coronel het nieuwe gezicht is in de strijd tegen afleiding in het verkeer van de zakelijke autorijder.

Minister van Nieuwenhuizen en Tim Coronel

Foto: Minister Cora van Nieuwenhuizen en Tim Coronel

Tijdens de bijeenkomst in Bergambacht, waar ook ANWB hoofddirecteur Frits van Bruggen bij aanwezig was, werden concrete ideeën gepresenteerd om dit jaar zoveel mogelijk werkgevers te overtuigen van het nut en de noodzaak van afspraken over MONO-rijden.

Onderzoek

Uit onderzoek van onder meer Veilig Verkeer Nederland (VVN) bleek vorig jaar dat één op de tien werkgevers het een normale zaak vindt dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden. Ruim één op de drie werkgevers in ons land heeft geen regels voor de medewerkers over het smartphonegebruik in de auto.

Ambassadeur MONO-zakelijk

Minister Van Nieuwenhuizen is dan ook blij met de meervoudig deelnemer aan de Dakar-rally als ambassadeur voor MONO-zakelijk: ‘Tim is als zeer ervaren autocoureur een autoriteit in de racewereld. Hij weet waar hij over praat en kent als geen ander het belang van concentratie achter het stuur en het gevaar van afleiding in het verkeer. Daarnaast is hij een enthousiaste spreker. Hij is de aangewezen man om aan werkgevers de boodschap van MONO-zakelijk over te brengen.’

Tim Coronel

Ook Tim Coronel zelf hoefde niet lang na te denken toen hij gevraagd werd als ambassadeur: ‘Achter het stuur geldt: concentratie is alles. Niet alleen als je autocoureur bent maar net zo goed wanneer je in de auto onderweg bent van of naar werk, is het letterlijk van levensbelang om je aandacht erbij te houden. Daarom werk ik graag mee aan de MONO-zakelijk aanpak. Om zo het gevaar van afleiding bij alle werkgevers in ons land op de agenda te krijgen’.

MONO, ongestoord onderweg

MONO(-zakelijk)

MONO-zakelijk is onderdeel van de brede MONO-aanpak, waarmee afleiding in het verkeer wordt aangepakt. Onderdeel van MONO-zakelijk is een convenant dat eind 2017 werd gelanceerd met als doel om werkgevers, producenten van telefoons, apps, in-car apparatuur, verzekeraars en leasemaatschappijen te stimuleren om bestuurders ongestoord aan het verkeer te laten deelnemen. Het aantal bedrijven dat meedoet aan het convenant staat momenteel op ruim vijftig. Komend jaar moet dat aantal groeien naar tenminste duizend deelnemers.