Bellend rijden ruim 50 procent vaker beboet in 2019

Het aantal boetes voor bellend of append autorijden of fietsen is vorig jaar met ruim de helft gestegen. Voor te hard rijden zijn juist een stuk minder boetes uitgedeeld, blijkt uit cijfers van politie en justitie.

Appen op de fiets

Bellen of appen op de fiets is pas sinds de zomer van 2019 verboden, maar fietsers zijn toch al goed voor ruim een zesde van de boetes voor dit vergrijp. Van de 121.000 boetes voor handheld bellen gingen er 21.327 naar fietsers. De helft van de stijging komt daarmee voor hun rekening.

Minder hardrijders betrapt

Er zijn juist fors minder hardrijders betrapt. Werden zij in 2018 nog ruim 7,7 miljoen keer beboet, in 2019 is dat nog maar 6,8 miljoen keer. Dat komt waarschijnlijk door de drukte op de weg, denkt politie en justitie, maar mogelijk ook door de populariteit van apps met  flitspaalverklikker informatie. Verder waren er afgelopen jaar ook een aantal flitspalen en trajectcontroles een poos uitgeschakeld wegens werkzaamheden.

Daling

Het totaal aantal verkeersboetes daalde in 2019 van bijna 9,2 naar 8,3 miljoen. Overtreders zijn vooral minder vaak gesnapt door flitspalen en andere technische middelen. De politie zette wel flink vaker weggebruikers aan de kant. In 2018 gebeurde dat een stuk minder doordat de politie toen actievoerde voor een betere cao. Maar de politie maakt ook meer werk van de strijd tegen snelheidsovertreders, doorrijders bij rood licht en bellers in het verkeer.

Bron: ANP

Zie ook:
Boetebedragen 2020

MONO, ongestoord onderweg

Laat je niet afleiden!
Rij MONO

Je kent het vast wel. Je zit op de fiets of in de auto en je hoort dat er een berichtje binnenkomt. Kijk je of niet? Elke keer als je een berichtje ontvangt, raak je even afgeleid van de weg. En dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Ga daarom ongestoord onderweg en rij MONO!