Lichtsymbolen op fietspad maken het verschil in verkeersveiligheid

Eerste markering geplaatst op fietspad in Den Haag door ANWB, TeamAlert en wethouder Klein

Het plaatsen van een lichtsymbool op een fietspad, zorgt ervoor dat het gebruik van correcte fietsverlichting toeneemt. Het voeren van correcte fietsverlichting neemt hierdoor toe van 4 op de 10 naar bijna 6 op de 10.  

Vanochtend heeft ANWB directeur Frits van Bruggen samen met Henk Schravemade, directeur bestuurder van jongerenorganisatie TeamAlert en wethouder Karsten Klein van Den Haag het eerste lichtsymbool op een fietspad in Den Haag geplaatst.
Doel: een structurele stijging van goed verlichte fietsers en daarmee het verminderen van onveilige verkeerssituaties door het gebrek aan verlichting.

Van 4 op de 10 naar bijna 6 op de 10

En dat is nodig, aangezien 67% van de Nederlanders afgelopen winter een onveilige verkeerssituatie hebben meegemaakt (onderzoek Ruigrok Netpanel 2016). De markeringen op de fietspaden zorgen ervoor dat het voeren van correcte fietsverlichting toeneemt, van 4 op de 10 naar bijna 6 op de 10 fietsers. Den Haag is de eerste gemeente waar de pilot wordt uitgerold, later deze maand volgen Rotterdam en Utrecht.

Actie voor gedragsverandering fietsverlichting

Na het uitdelen van miljoenen fietslampjes en het controleren van duizenden fietsen door net zoveel vrijwilligers, is heel Nederland inmiddels doordrongen van het feit dat fietsverlichting belangrijk is. Echter blijkt na 5 jaar ANWB Lichtbrigade dat men nog steeds zijn fietsverlichting niet altijd op orde heeft. Met name, de jongvolwassenen (43%) tussen de 18-30 jaar (TNS NIPO onderzoek uit 2016 over Fietsverlichting). Er is geen sprake van onwil. Vaak gaat het om een kapotte lamp, lege batterij of wordt het simpelweg vergeten. 

“Dit levert nog te vaak gevaarlijke verkeerssituaties op. Tijd om een stapje verder te gaan”, aldus Frits van Bruggen: “We willen met de Lichtbrigade bereiken dat meer fietsers goed licht voeren. Uit onderzoek blijkt dat deze gedragsinterventie werkt, daarom willen wij dit verder in het land uitrollen.”

Afname onveilige verkeerssituaties 

Voor het onderzoek is een gedragsinstructie gebruikt om mensen erop te wijzen dat zij hun hun fietsverlichting aan moeten zetten. Twee symbolen; een koplamp en dynamo en de tekst ‘zet je licht aan’ zijn aangebracht achter elkaar op verschillende fietspaden. De laatste instructie ‘zet je licht aan’ is geplaatst vlakbij een stoplicht, zodat het mogelijk is om het licht aan te zetten. Deze gedragsinterventie zorgt ervoor dat het voeren van correcte fietsverlichting toeneemt, van 4 op de 10 naar bijna 6 op de 10 fietsers. Hiermee verwacht de ANWB dat het aantal onveilige verkeerssituaties door fietsers zonder licht afneemt.

Regionale uitrol

Den Haag is de eerste gemeente die dit initiatief steunt en wil verder in gesprek met de ANWB om te kijken naar de toepassing in de gemeente. Aangezien jongeren een risicogroep vormen werkt de ANWB samen met TeamAlert voor een regionale uitrol in (studenten)steden. De kracht van TeamAlert ligt onder meer bij het bereiken van gedragsverandering bij jongeren en het benaderen van deze doelgroep. Ze zijn dan ook de juiste partner bij het uitrollen van de ANWB gedragsinterventie. Het project wordt door beide partijen regionaal verder uitgerold, te beginnen in Rotterdam en Utrecht, op 26 oktober.

Zie ook:
ANWB Lichtbrigade 
ANWB en fietsen

 

Over ANWB Lichtbrigade
De ANWB vindt verkeersveiligheid belangrijk. Al meer dan 130 jaar zet de ANWB zich in voor het vergroten van de verkeersveiligheid door zich onder andere in te zetten voor goed verlichte fietsers. Met de Lichtbrigade gaat de ANWB dit jaar voor de zesde keer het land in om iedereen te wijzen op het belang van fietsverlichting. Dit maatschappelijke project van de ANWB is tevens Nederlands grootste fietsverlichtingsactie met 11.000 vrijwilligers en meer dan 2600 landelijke acties in de maand oktober. 

Over TeamAlert
De levens van alle Nederlandse jongeren beter maken. Dat is de droom van TeamAlert. Dit doet de organisatie door jongeren uit te dagen het meeste uit hun leven te halen en te laten zien hoe ze hun leven gelukkiger, veiliger en gezonder kunnen leiden. Vanuit die visie richt TeamAlert zich op uiteenlopende relevante maatschappelijke thema’s die jongeren aangaan, zoals verkeersveiligheid, een gezonde leefstijl en slim omgaan met geld.

Over Maverick
Maverick adviseert organisaties over (grootschalige) gedragsverandering/nudging. Daarnaast ontwikkelen en testen zij verschillende sociaal psychologische interventies om de meest effectieve manier van gedragsverandering te achterhalen.