Een op de acht appt achter het stuur

Reactie ANWB

- Zo'n 12 procent van alle automobilisten stuurt tijdens het rijden wel eens een appje. Van de jongere automobilisten (18-35 jaar) stuurt zelfs 23 procent wel eens berichten vanachter het stuur. Dat blijkt uit een in 2016 gehouden enquête van het CBS, waarvan de resultaten vrijdag 19 mei zijn gepubliceerd.

alt text

Bellen met het toestel in de hand doet 11 procent van de autorijders wel eens. Uit het onderzoek blijkt dat 9 op de 10 automobilisten niet-handsfree bellen achter het stuur gevaarlijk vinden. Vrijwel iedereen vindt dat appen gevaarlijk is.

Vaker mannen

Hoewel handsfree telefoneren wel wettelijk is toegestaan, vindt 40 procent van de automobilisten dat ook gevaarlijk. Mannen zijn vaker tijdens het rijden met hun telefoon bezig dan vrouwen en jongeren vaker dan ouderen.

SWOV

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) concludeert op basis van wetenschappelijke onderzoeken dat bellen achter het stuur negatieve effecten heeft op het rijgedrag en dat handsfree bellen in dit opzicht geen voordeel biedt.

Campagne

Het ministerie van Infrastuctuur heeft de campagne 'Onderweg ben ik Offline' ontwikkeld. Ook overlegt de minister met telecombedrijven over een app die de berichtenfunctie onderweg blokkeert.

Bron: ANP/NOS Teletekst

Reactie ANWB 

De laatste jaren zien we een nieuw probleem ontstaan voor verkeersveiligheid in de vorm van ‘afleiding’ in het verkeer, bijvoorbeeld door het gebruik van smartphones tijdens het rijden. Dit brengt een groot risico met zich mee voor de verkeersveiligheid.  Het gebruik van social media en (niet handsfree) bellen zijn in het bijzonder tijdens het rijden gevaarlijk. Een vuistregel die wel eens wordt gehanteerd: als je 1 seconde op je telefoon kijkt, zie je 15 meter lang  niets op de weg. De ANWB roept alle weggebruikers dan ook op om hun verantwoordelijkheid te nemen en geen sociale media te gebruiken bij deelname aan het verkeer. Het geldende verbod op handheld bellen achter het stuur moet intensief worden gehandhaafd.

Tegelijkertijd is het de vraag of je de smartphone helemaal uit de auto kunt verbannen. Deze wordt namelijk ook vaak gebruikt  voor rijtaakondersteunende functies, zoals routenavigatie, die ook weer kunnen bijdragen aan meer verkeersveiligheid of een betere doorstroming. Bijvoorbeeld door het geven van dynamische verkeersinformatie (lokale files en opstoppingen) en waarschuwingen voor potentieel gevaarlijke situaties, zoals gladheidsmeldingen. Deze functionaliteiten moeten dan wel op een zodanige manier gebruikt kunnen worden dat dit geen negatieve invloed heeft op de rijtaak, bijvoorbeeld via spraak. 

Overigens is ‘afleiding in het verkeer’ ook één van de punten in het verkeersveiligheidsmanifest dat de ANWB samen met 31 andere organisaties recent heeft aangeboden aan leden van de Tweede Kamer. 

Rij veilig en krijg extra korting

Als een van de eerste verzekeraars in Nederland biedt de ANWB een nieuw soort autoverzekering aan. Met een stick die je in de auto plaatst, houden we bij hoe veilig je rijdt. Je ontvangt via een speciale app tips over hoe je jouw rijstijl kunt verbeteren.  Met deze Veilig Rijden Autoverzekering kan je tot 30% veilige rijderskorting verdienen. Dit is een extra korting die je boven op je no-claim korting ontvangt. En als je ANWB-lid bent, krijg je een jaar lang tot 17,5% extra ledenkorting.
Meer over de Veilig Rijden Autoverzekering