Files nauwelijks toegenomen in 2017
De totale filezwaarte* in Nederland is in 2017 met 0,6 procent nauwelijks toegenomen ten opzichte van 2016. Na een aantal jaar van forse filegroei is deze uitkomst opmerkelijk en voor een groot deel toe te rekenen aan de verbeterde infrastructuur in de regio Amsterdam. Het afgelopen jaar waren de ochtendspitsen minder druk dan vorig jaar. De filezwaarte in de avondspits daarentegen nam toe met 2,5 procent. Wat verder opvalt is dat er overdag, de periode tussen de ochtend- en avondspits, 12 procent meer files stonden.
Ondanks de toename van het verkeer bleef het aantal files in 2017 gelijk. De forse verbeteringen aan ons wegennet hebben hier voor een groot deel aan bijgedragen. De verklaring voor de kortere files rond Amsterdam is de afronding van een aantal werkzaamheden van het project Schiphol-Amsterdam-Almere. De A1, A6, A9 en A10 worden verbreed. In 2016 stonden er juist langere files door de hinder die de werkzaamheden opleverden. In het afgelopen jaar konden automoblisten profiteren van het resultaat en daalde de filezwaarte in deze regio met 20 procent. Het project Schiphol-Amsterdam-Almere is pas in 2026 helemaal afgerond.
Ook het afgelopen jaar heeft Rijkswaterstaat een aantal werken voltooid waar weggebruikers nu dagelijks profijt van hebben. De renovatie van de Velsertunnel, de verbreding en verlegging van de A9 en het knooppunt Badhoevedorp, de openstelling van het knooppunt Joure en de verbreding van de A50 bij Nijmegen zijn de belangrijkste verbeteringen.
Filegroei zien we in 2017 vooral in de regio Utrecht. De totale filezwaarte steeg het afgelopen jaar met 30 procent. Met name op de A2 en de A27 maar ook op het onderliggende wegennet in deze regio kregen automobilisten te maken met meer vertraging. De regio Rotterdam volgt met een toename van 15 procent.
* Filezwaarte = lengte keer duur van de file
ANWB file top 10 2017
|
|
| 2017* | 2016 | |
1 | A27 Utrecht -> Breda | Lexmond - Gorinchem | +3 % | 4 | |
2 | A4 Amsterdam -> Den Haag | Hoogmade - Zoeterwoude | +8 % | 5 | |
3 | A27 Almere -> Utrecht | Hilversum - Bilthoven | +12 % | - | |
4 | A58 Tilburg -> Eindhoven | Moergestel - Oirschot | +5 % | 7 | |
5 | A1 Amsterdam -> Amersfoort | knp. Eemnes - knp. Hoevelaken | -8 % | 2 | |
6 | A1 Amersfoort -> Amsterdam | bij Amersfoort | +2 % | - | |
7 | A4 Den Haag -> Amsterdam | Leidschendam - Zoeterwoude | -11 % | 1 | |
8 | A50 Arnhem -> Eindhoven | knp.Valburg - knp. Bankhoef | +13 % | - | |
9 | A15 Rotterdam -> Gorinchem | Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht | -8 % | 6 | |
10 | A20 Hoek van Holland <-> Gouda | knp. Terbregseplein – knp. Gouwe | +10 % | - | |
| * Toename filezwaarte in 2017 |
|
|
|
| File top 10 ochtendspits |
| 2017 | 2016 |
1 | A4 Den Haag -> Amsterdam | Leidschendam - Zoeterwoude | = | 1 |
2 | A27 Almere -> Utrecht | Hilversum - Bilthoven | + | 3 |
3 | A27 Breda -> Utrecht | Geertruidenberg - Gorinchem | + | 5 |
4 | A1 Amersfoort -> Amsterdam | bij Amersfoort | + | - |
5 | A50 Arnhem -> Eindhoven | knp.Valburg - knp. Bankhoef | + | - |
6 | A16 Breda -> Rotterdam | knp. Zonzeel - Dordrecht | + | - |
7 | A4 Amsterdam -> Den Haag | Hoogmade - Zoeterwoude | - | 4 |
8 | A1 Apeldoorn -> Amersfoort | bij Barneveld | + | - |
9 | A58 Tilburg -> Eindhoven | Moergestel - Oirschot | - | 6 |
10 | A2 Maastricht -> Eindhoven | Budel-Valkenswaard | + | - |
| File top 10 avondspits |
| 2017 | 2016 |
1 | A27 Utrecht -> Breda | Lexmond - Gorinchem | = | 1 |
2 | A4 Amsterdam -> Den Haag | Hoogmade - Zoeterwoude | + | 5 |
3 | A1 Amsterdam -> Amersfoort | knp. Eemnes - knp. Hoevelaken | = | 3 |
4 | A2 Utrecht -> ‘s-Hertogenbosch | Culemborg - knp. Deil | + | 8 |
5 | A15 Rotterdam -> Gorinchem | Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht | + | 6 |
6 | A27 Almere -> Utrecht | Hilversum – knp. Rijnsweerd | + | - |
7 | A20 Hoek van Holland <-> Gouda | knp. Terbregseplein – knp. Gouwe | - | 2 |
8 | A12 Arnhem -> Duitsland | Knp. Velperbroek - Zevenaar | - | 7 |
9 | A16 Rotterdam -> Breda | Rotterdam-Dordrecht | + | - |
10 | A58 Tilburg -> Eindhoven | Moergestel - Oirschot | + | - |
Sinds vorig jaar publiceren wij ook een top 10 van de grootste knelpunten op
N-wegen. De aanleiding daarvoor is onder meer een enquête die de ANWB in 2016 onder duizenden leden heeft gehouden. Zij lieten weten op welke plek zij het meeste oponthoud ervaren. Opvallend veel knelpunten - namelijk 57% - zitten niet op de snelweg, maar juist op de wegen daar omheen.
File top 10 N-wegen
|
|
| 2017 | 2016 |
1 | N247 | Amsterdam <-> Hoorn, tussen Amsterdam en Volendam | + | 4 |
2 | N50 | Emmeloord -> Zwolle, bij Kampen | = | 2 |
3 | N206 | Leiden -> Zoetermeer, bij Leiden | = | 3 |
4 | N44 | Den Haag -> Wassenaar, bij Wassenaar | - | 1 |
5 | N210 | Rotterdam -> Schoonhoven, tussen A16 en Krimpen a/d IJssel | = | 5 |
6 | N57 | Rotterdam -> Middelburg, tussen Brielle en Haringvlietdam | + | 10 |
7 | N65 | Tilburg -> ‘s-Hertogenbosch, tussen Helvoirt en Cromvoirt | + | 8 |
8 | N230 | Maarssen -> Utrecht, tussen Maarssen en A27 | - | 7 |
9 | N233 | Veenendaal -> Kesteren | + | - |
10 | N207 | Hillegom -> Alphen a/d Rijn, tussen A4 en Alphen a/d Rijn | - | 6 |
Voorkom vertraging
Stilstaan en vertraging door drukte op de weg is lastig en vervelend, maar is deels te voorkomen door je vooraf, bijvoorbeeld hier op anwb.nl, goed te informeren. En zo kan je ook stilstaan en vertraging door pech verminderen.
Door pechhulp van de Wegenwacht af te sluiten, zijn we namelijk met 900 wegenwachten altijd in de buurt. Op die manier helpen we je zo snel als mogelijk weer op weg.
Bron: ANWB Verkeersinformatie
Zie ook:
Filezwaarte door de jaren heen
Meer nieuws
- Mobiliteitsalliantie: Investeren en vervoerstromen aan elkaar knopen 04 mrt 2021
- Stakingen/acties in Europa 04 mrt 2021
- Overzicht Alpenpassen 04 mrt 2021
- ANWB en Yellowbrick verlengen samenwerking 02 mrt 2021
- Etappes Tour de France 2021 17 feb 2021
- Verkeer straks veiliger door nieuw tarief boetes 05 feb 2021