OM wil hardere aanpak 'verkeershufters'

Met reactie ANWB

De landelijke verkeersofficier Achilles Damen vindt dat er meer politie op de weg moet komen in de strijd tegen 'verkeershufters'. Dat zegt hij in een interview met De Telegraaf.

Snelheidscontrole

De politie moet veel zichtbaarder worden voor verkeersdeelnemers, maar ook moeten er meer onopvallende patrouilles komen. Nu wanen snelheidsovertreders, bumperklevers, bellers en vooral drankrijders zich op de weg onaantastbaar. Volgens Damen omdat er te weinig kans bestaat dat zij op heterdaad betrapt worden. Hij pleit dus voor meer verkeerscontroles.

Toezicht omlaag, stijging ongevallen

,,Meer staandehoudingen, daar gaat de meeste kracht van uit. Mensen ogenblikkelijk aanspreken op hun wangedrag", stelt de verkeersofficier. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers steeg van 570 in 2014 naar 621 vorig jaar. ,,De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Veiligheid heeft berekend dat als het toezicht met 20 procent omlaag gaat, het aantal ongevallen met 5 procent stijgt."

De kracht van staandehoudingen

De directe confrontatie werkt veel beter, denkt Damen, en voorkomt herhaling. ,,Nu komt bij een snelheidsovertreding bijvoorbeeld een bekeuring zo’n twee weken later in de brievenbus en weet je je niet eens meer te herinneren dat je te hard reed."

Drankrijders

Naast snelheidsovertreders maakt Damen zich ook grote zorgen over drankrijders. ,,Bizar dat mensen nog met alcohol op achter het stuur kruipen. Altijd is het excuus ’het was zo gezellig met mijn vrienden’ en nooit ’de vliezen van mijn zwangere vrouw braken’. Dan bestaat er dus geen coulance en kan de pakkans wat mij betreft niet groot genoeg zijn.”

Bron: ANP

Reactie ANWB

De opvatting van het OM dat er meer politie nodig is om verkeersovertreders te corrigeren ligt in lijn met de visie van de ANWB.  Onlangs pleitte de hoofddirecteur van de ANWB al voor meer toezicht van de politie op de snelweg. Door onder meer afleiding in het verkeer ontstaan veel kleine aanrijdingen met grote gevolgen voor de doorstroming. Hoe hoger de pakkans des te eerder verandert het gedrag van weggebruikers. Daarvoor is meer politie op de snelweg nodig, aldus de ANWB.

De hoogte van de boete is daarbij minder van belang dan de pakkans, zo is bekend uit onderzoek van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). Staandehoudingen waarbij weggebruikers worden aangesproken op hun gedrag werken echter veel beter dan een boete die pas geruime tijd na de overtreding thuis in de brievenbus valt.

Voorkom vertraging

Stilstaan en vertraging door drukte op de weg is lastig en vervelend, maar is deels te voorkomen door je vooraf, bijvoorbeeld hier op anwb.nl, goed te informeren. En zo kan je ook stilstaan en vertraging door pech verminderen.
Door pechhulp van de Wegenwacht af te sluiten, zijn we namelijk met 900 wegenwachten altijd in de buurt. Op die manier helpen we je zo snel als mogelijk weer op weg.