VVD wil 130 km/u op A2 Utrecht - Amsterdam

ANWB: Er moet een einde komen aan de onduidelijkheid over de toegestane snelheid op de A2

De VVD wil op de snelweg A2, het hele stuk tussen Utrecht en Amsterdam, vanaf volgend jaar een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Vanaf 1 januari al van 19.00 uur tot 06.00 uur, in de loop van 2016 ook de rest van de dag.  

Het idee komt van VVD-parlementariër Barbara Visser. Regeringspartner PvdA steunt haar, waardoor er een meerderheid in de Tweede Kamer achter het plan staat. Visser komt met het voorstel op de dag dat de Kamer zich over de begroting van het ministerie van Infrastructuur buigt. 

Slowmotion

,,Automobilisten hebben het idee dat ze in slowmotion op een weg moeten rijden waar een Boeing zou kunnen landen'', aldus Visser. Om te voorkomen dat automobilisten er nu al overal 130 gaan rijden, worden de huidige snelheidsbeperkingen bij bijvoorbeeld Vinkeveen duidelijker aangegeven. Nu is het stuk weg ,,goed'' voor zeker 50 miljoen euro aan boetes.

Speciaal potje

Barbara Visser verwacht dat de hele operatie een paar miljoen gaat kosten, bijvoorbeeld voor geluidsschermen. ,,Maar zeker niet meer dan 15 miljoen''. Het geld kan uit een speciaal potje komen dat is bedoeld om de bereikbaarheid in de drukste regio's te verbeteren.

Bron: ANP

ANWB mening maximumsnelheid A2

De ANWB vindt dat er een einde moet komen aan de onduidelijkheid over de toegestane snelheid op de A2. Op de snelweg worden momenteel verschillende snelheidslimieten gehanteerd. Maar gezien het wegontwerp is een eenduidige maximumsnelheid van 130 km/uur voor zowel overdag als ‘s nachts volgens de bond het meest logisch voor de weggebruiker.

Geattendeerd

Zolang deze structurele aanpassing nog niet is doorgevoerd, moeten de weggebruikers nadrukkelijk geattendeerd worden op de huidige wisseling in snelheidslimieten.
De overdag geldende snelheidslimiet van 100 km/uur staat duidelijk aangegeven. Ook worden weggebruikers door waarschuwingsborden over trajectcontroles op de geldende snelheidslimiet gewezen. 

Voor de automobilisten blijft het echter een onlogische snelheid. De ANWB zou graag zien dat wegontwerp en maximumsnelheid - waar mogelijk - met elkaar in overeenstemming worden gebracht. En dat betekent een verhoging van de snelheid naar 130 km per uur. 

Nog Onlogischer

In de avond, na 19.00 uur, wordt de situatie voor het verkeer van Utrecht naar Amsterdam nog onlogischer voor de weggebruikers. En met name daarop heeft de ANWB kritiek.
Vanaf 19.00 uur mogen weggebruikers namelijk op grond van het onderbord (6-19) 130 km/uur rijden. Dat bord wordt enkele keren herhaald bij nieuwe op-en afritten. Echter na de afslag Vinkeveen blijft het onderbordje (6-19)  achterwege , en daaruit moeten automobilisten opmaken dat de snelheid weer terug moet van 130 naar 100 km/uur.

Deze "aanwijzing" wordt maar een keer gegeven en daardoor is de kans aanwezig dat je dit mist, zeker in combinatie met de enorme breedte van de weg en de duisternis. Weggebruikers lopen hier dan ook massaal boetes op die zij als onterecht ervaren.
Wel staat er na de afslag Vinkeveen een extra bord in de berm met de waarschuwing dat er dag en nacht gecontroleerd wordt op een snelheid van 100 km/uur. De praktijk leert echter dat dit massale snelheidsovertredingen evenmin voorkomt.