We stonden in 2015 veel langer in de file

Ook de komende jaren zullen de files stijgen

Het afgelopen jaar stonden we veel langer in de file dan in 2014. De filezwaarte* nam dit jaar toe met 20 procent. De ANWB verwacht dat de files de komende jaren alleen maar langer zullen worden. In 2015 was dat met name goed te merken in de regio’s Utrecht en Den Haag. Daar steeg de filezwaarte met zelfs 35 procent.

Filezwaarte 2015 (klik voor een vergroting)De economische groei in Nederland resulteert in meer verkeer op de weg. Na een jarenlange daling zien we de sinds het voorjaar van 2014 het aantal files weer toenemen. Niet alleen in de Randstad maar ook in de andere delen van het land groeit de verkeershinder. Op wegen waar extra rijstroken zijn aangelegd neemt het oponthoud wel af maar de totale vertraging door files neemt weer toe. In de ochtendspits stond er in het afgelopen jaar in het hele land 16 procent meer file, overdag circa 12 procent en in de avondspits zelfs 29 procent meer. In de file top-10 zijn geen opvallende verschuivingen te zien, wel is de filezwaarte op de grote knelpunten flink gestegen. (Klik op het plaatje voor een vergroting!)

Nieuwe wegen en extra rijstroken

In 2015 zijn er op diverse plaatsen extra rijstroken geopend die de doorstroming van het verkeer bevorderen. Op de A1 van Bunschoten tot knooppunt Hoevelaken en op de A7/A8 van Purmerend tot aan Zaandam worden daardoor minder files verwacht. Met de opening van het ontbrekende deel van de A4 tussen Den Haag en Rotterdam verwachten we dat komend jaar de doorstroming op de snelwegen in de regio’s Den Haag en Rotterdam verbetert. Ondanks de forse filegroei is de totale filezwaarte in 2015 nog lang niet op het niveau van voor 2009, voor het begin van de economische crisis. 

Filezwaarte van 2006 t/m 2015 (klik voor een vergroting)Informeer je voordat je vertrekt

Omdat het aantal files de komende jaren verder stijgt blijft er, naast de structurele verbeteringen aan het hoofdwegennet, aandacht nodig voor het onderliggend wegennet om het totale netwerk optimaal te kunnen benutten. Nu het reizen tijdens spitsuren de komende jaren weer onvoorspelbaarder wordt, roepen we weggebruikers op zich nog beter te informeren voordat zij vertrekken. Spreiding van het verkeersaanbod is de beste manier om het fileprobleem tijdens de spits tegen te gaan. De vraag is in hoeverre werkgevers en werknemers mogelijkheden vinden om met aangepaste werktijden en technologische oplossingen hieraan bij te dragen. (Klik op de grafiek voor een vergroting!)

File top 10 2015

2015* 2014
1 A20 Hoek van Holland <-> Gouda knp.Kleinpolderplein - knp. Gouwe +26 % 3
2 A1 Amersfoort -> Amsterdam knp. Muiderberg +21 % 2
3 A27 Utrecht -> Breda Lexmond - Gorinchem +31 % 4
4 A1 Amsterdam -> Amersfoort knp. Eemnes - knp. Hoevelaken +18 % 1
5 A13 Den Haag -> Rotterdam Delft - Berkel en Rodenrijs +45 % 8
6 A27 Almere -> Utrecht Hilversum - Bilthoven +34 % (-)
7 A15 Rotterdam -> Gorinchem Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht +15 % 7
8 A16 Breda -> Rotterdam knp. Ridderkerk - knp. Terbregseplein -1 % 6
9 A58 Tilburg -> Eindhoven Moergestel - Oirschot +43 % (-)
10 A9 Alkmaar -> Amstelveen knp. Rottepolderplein - Badhoevedorp -3 % 5
* Toename filezwaarte in 2015

File top 10 ochtendspits

2015 2014
1 A9 Alkmaar -> Amstelveen knp. Rottepolderplein - Badhoevedorp <- 1
2 A27 Almere -> Utrecht Hilversum - Bilthoven <- 2
3 A7 Hoorn -> Amsterdam Purmerend-Noord - afrit Wijdewormer + 7
4 A12 Utrecht <-> Duitse grens knp. Grijsoord + 8
5 A2 Eindhoven -> Utrecht bij ‘s-Hertogenbosch <- 5
6 A1 Amersfoort -> Amsterdam knp. Muiderberg - 3
7 A4 Den Haag -> Amsterdam Zoeterwoude + 10
8 A27 Breda -> Utrecht Geertruidenberg - Gorinchem + (-)
9 A58 Tilburg -> Eindhoven Moergestel - Oirschot + (-)
10 A20 Gouda -> Hoek van Holland knp. Terbregseplein - 9

File top 10 avondspits

2015 2014
1 A27 Utrecht -> Breda Lexmond - Gorinchem <- 1
2 A20 Hoek van Holland -> Gouda knp. Kleinpolderplein - Moordrecht + 3
3 A13 Den Haag -> Rotterdam Delft - Berkel en Rodenrijs + 7
4 A1 Amsterdam -> Amersfoort knp. Eemnes - knp. Hoevelaken - 2
5 A15 Rotterdam -> Gorinchem Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht - 4
6 A12 Utrecht -> Arnhem Knp. Maanderbroek - knp. Grijsoord - 5
7 A1 Amersfoort -> Amsterdam knp. Muiderberg - 6
8 A12 Arnhem -> Duitsland Knp. Velperbroek - Zevenaar + (-)
9 A2 Utrecht -> ‘s-Hertogenbosch Culemborg - knp. Deil - 8
10 A27 Utrecht -> Almere Bilthoven - HIlversum + (-)

+ = gestegen
- = gedaald
<- = gelijk gebleven


Bron: ANWB Verkeersinformatie

* Filezwaarte = lengte keer duur van de file

Zie ook:

Filezwaarte door de jaren heen