We stonden in 2015 veel langer in de file
Ook de komende jaren zullen de files stijgen
Het afgelopen jaar stonden we veel langer in de file dan in 2014. De filezwaarte* nam dit jaar toe met 20 procent. De ANWB verwacht dat de files de komende jaren alleen maar langer zullen worden. In 2015 was dat met name goed te merken in de regio’s Utrecht en Den Haag. Daar steeg de filezwaarte met zelfs 35 procent.
De economische groei in Nederland resulteert in meer verkeer op de weg. Na een jarenlange daling zien we de sinds het voorjaar van 2014 het aantal files weer toenemen. Niet alleen in de Randstad maar ook in de andere delen van het land groeit de verkeershinder. Op wegen waar extra rijstroken zijn aangelegd neemt het oponthoud wel af maar de totale vertraging door files neemt weer toe. In de ochtendspits stond er in het afgelopen jaar in het hele land 16 procent meer file, overdag circa 12 procent en in de avondspits zelfs 29 procent meer. In de file top-10 zijn geen opvallende verschuivingen te zien, wel is de filezwaarte op de grote knelpunten flink gestegen. (Klik op het plaatje voor een vergroting!)
Nieuwe wegen en extra rijstroken
In 2015 zijn er op diverse plaatsen extra rijstroken geopend die de doorstroming van het verkeer bevorderen. Op de A1 van Bunschoten tot knooppunt Hoevelaken en op de A7/A8 van Purmerend tot aan Zaandam worden daardoor minder files verwacht. Met de opening van het ontbrekende deel van de A4 tussen Den Haag en Rotterdam verwachten we dat komend jaar de doorstroming op de snelwegen in de regio’s Den Haag en Rotterdam verbetert. Ondanks de forse filegroei is de totale filezwaarte in 2015 nog lang niet op het niveau van voor 2009, voor het begin van de economische crisis.
Informeer je voordat je vertrekt
Omdat het aantal files de komende jaren verder stijgt blijft er, naast de structurele verbeteringen aan het hoofdwegennet, aandacht nodig voor het onderliggend wegennet om het totale netwerk optimaal te kunnen benutten. Nu het reizen tijdens spitsuren de komende jaren weer onvoorspelbaarder wordt, roepen we weggebruikers op zich nog beter te informeren voordat zij vertrekken. Spreiding van het verkeersaanbod is de beste manier om het fileprobleem tijdens de spits tegen te gaan. De vraag is in hoeverre werkgevers en werknemers mogelijkheden vinden om met aangepaste werktijden en technologische oplossingen hieraan bij te dragen. (Klik op de grafiek voor een vergroting!)
File top 10 2015 | 2015* | 2014 | ||
1 | A20 Hoek van Holland <-> Gouda | knp.Kleinpolderplein - knp. Gouwe | +26 % | 3 |
2 | A1 Amersfoort -> Amsterdam | knp. Muiderberg | +21 % | 2 |
3 | A27 Utrecht -> Breda | Lexmond - Gorinchem | +31 % | 4 |
4 | A1 Amsterdam -> Amersfoort | knp. Eemnes - knp. Hoevelaken | +18 % | 1 |
5 | A13 Den Haag -> Rotterdam | Delft - Berkel en Rodenrijs | +45 % | 8 |
6 | A27 Almere -> Utrecht | Hilversum - Bilthoven | +34 % | (-) |
7 | A15 Rotterdam -> Gorinchem | Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht | +15 % | 7 |
8 | A16 Breda -> Rotterdam | knp. Ridderkerk - knp. Terbregseplein | -1 % | 6 |
9 | A58 Tilburg -> Eindhoven | Moergestel - Oirschot | +43 % | (-) |
10 | A9 Alkmaar -> Amstelveen | knp. Rottepolderplein - Badhoevedorp | -3 % | 5 |
* Toename filezwaarte in 2015 | ||||
File top 10 ochtendspits | 2015 | 2014 | ||
1 | A9 Alkmaar -> Amstelveen | knp. Rottepolderplein - Badhoevedorp | <- | 1 |
2 | A27 Almere -> Utrecht | Hilversum - Bilthoven | <- | 2 |
3 | A7 Hoorn -> Amsterdam | Purmerend-Noord - afrit Wijdewormer | + | 7 |
4 | A12 Utrecht <-> Duitse grens | knp. Grijsoord | + | 8 |
5 | A2 Eindhoven -> Utrecht | bij ‘s-Hertogenbosch | <- | 5 |
6 | A1 Amersfoort -> Amsterdam | knp. Muiderberg | - | 3 |
7 | A4 Den Haag -> Amsterdam | Zoeterwoude | + | 10 |
8 | A27 Breda -> Utrecht | Geertruidenberg - Gorinchem | + | (-) |
9 | A58 Tilburg -> Eindhoven | Moergestel - Oirschot | + | (-) |
10 | A20 Gouda -> Hoek van Holland | knp. Terbregseplein | - | 9 |
File top 10 avondspits | 2015 | 2014 | ||
1 | A27 Utrecht -> Breda | Lexmond - Gorinchem | <- | 1 |
2 | A20 Hoek van Holland -> Gouda | knp. Kleinpolderplein - Moordrecht | + | 3 |
3 | A13 Den Haag -> Rotterdam | Delft - Berkel en Rodenrijs | + | 7 |
4 | A1 Amsterdam -> Amersfoort | knp. Eemnes - knp. Hoevelaken | - | 2 |
5 | A15 Rotterdam -> Gorinchem | Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht | - | 4 |
6 | A12 Utrecht -> Arnhem | Knp. Maanderbroek - knp. Grijsoord | - | 5 |
7 | A1 Amersfoort -> Amsterdam | knp. Muiderberg | - | 6 |
8 | A12 Arnhem -> Duitsland | Knp. Velperbroek - Zevenaar | + | (-) |
9 | A2 Utrecht -> ‘s-Hertogenbosch | Culemborg - knp. Deil | - | 8 |
10 | A27 Utrecht -> Almere | Bilthoven - HIlversum | + | (-) |
+ = gestegen
- = gedaald
<- = gelijk gebleven
Bron: ANWB Verkeersinformatie
* Filezwaarte = lengte keer duur van de file
Zie ook:
Filezwaarte door de jaren heen
Meer nieuws
- Stakingen/acties in Europa 07 dec 2019
- Milieuzone Rotterdam wordt opgeheven 06 dec 2019
- Kans op vertraging door grenscontroles 06 dec 2019
- Overzicht Alpenpassen 06 dec 2019
- Milieusticker Genève 03 dec 2019
- Maximumsnelheid in maart omlaag 03 dec 2019