ANWB verheugd over beslissing maximumsnelheid op de A2

Het verkeer op de snelweg A2 tussen Utrecht en Amsterdam mag 's avonds en 's nachts 130 kilometer per uur blijven rijden. De gemeenten Stichtse Vecht en Ronde Venen hebben dinsdag 22 december een rechtszaak tegen dat verkeersbesluit verloren.

A2 Amsterdam - Utrecht
(Foto: ANP)

De A2 is enkele jaren geleden helemaal vernieuwd en verbreed tot 2x5 rijstroken. De maximumsnelheid werd verlaagd van 120 km in de oude situatie naar 100 km (overdag) in de nieuwe situatie. De limiet werd ingesteld op grond van afspraken met de omliggende gemeenten Stichtse Vecht en Ronde Venen vanwege de negatieve invloed van het verkeer op het welzijn van de bewoners.

Onduidelijke situatie

Voor de weggebruikers een zeer onlogische situatie: wegbeeld en maximum snelheid lopen niet met elkaar in de pas. De trajectcontrole op de weg zorgt voor een enorme hoeveelheid snelheidsboetes.

De verwarring wordt nog vergroot doordat ’s nachts een ander snelheid geldt voor een deel van de weg. Tussen Utrecht en Vinkeveen is ’s avonds en ’s nachts 130 km de limiet; tussen Vinkeveen en Amsterdam 100 km. De aanduiding van deze overgang is erg onduidelijk.

Procedure

De gemeenten spanden een procedure aan tegen de minister. Zij vonden dat de maximumsnelheid ’s nachts weer terug moest van 130 naar 100 kilometer per uur.  De rechter heeft nu besloten dat de 130 km op de A2 ’s nachts gehandhaafd kan blijven.

Einde aan onduidelijkheid, ANWB verheugd

De Minister gaat nu verder met het uniformeren/verhogen van de maximumsnelheid ’s nachts voor het gehele traject Utrecht Amsterdam. De metingen die hier worden uitgevoerd geven aan dat dat kan.De ANWB is hierover zeer verheugd omdat het een einde maakt aan de onduidelijkheid ’s nachts voor de weggebruikers.

In 2016, zo heeft de Minister al aangekondigd, gaat ook overdag de snelheid naar 130 kilometer per uur. De metingen die hier worden verricht geven volgens RWS aan dat dat een verantwoorde aanpassing is.
Daarmee passen binnenkort eindelijk maximum snelheid en wegontwerp bij elkaar. Daarmee ontstaat er een situatie die logisch is voor de gebruikers van de A2.