Parkeren per minuut in de binnenstad

ANWB, detailhandel en horeca willen gastvrij parkeerbeleid

ANWB, Detailhandel Nederland en Koninklijke Horeca Nederland pleiten voor een gastvrij parkeerbeleid voor stadscentra. Stijgende parkeertarieven maken binnensteden minder aantrekkelijk voor consumenten en ondernemers. Door een oplopende leegstand staat ook de leefbaarheid van binnensteden onder druk. De drie organisaties trekken aan de bel en hebben hun zorgen gebundeld in de visie ‘Parkeren in de binnenstad’.

Parkeren binnenstadParkeervoorzieningen moeten een gebaar van gastvrijheid maken om de economische ambities van een binnenstad waar te maken. Winkeliers en horeca zijn voor hun omzet afhankelijk van de bereikbaarheid van hun onderneming. Een binnenstad zonder winkels en horeca is niet voor te stellen. Ook voor consumenten heeft een binnenstad met winkels een grote aantrekkingskracht.

Uiteraard is het parkeerregime in gemeenten van invloed op hoe bezoekers de binnensteden beleven. De 660 miljoen euro die aan opbrengsten uit parkeren van gemeenten wordt verwacht in 2014 komt grotendeels uit de zakken van kortparkeerders.

De drie organisaties breken een lans om het parkeren per minuut in te voeren. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat 68% van de leden daar voorstander van is, zelfs als dit betekent dat de tarieven licht stijgen. Parkeerbedrijven en gemeenten moeten dan de tijdseenheden en het achterliggende administratiemodel ombouwen naar betalen voor feitelijk geparkeerde tijd. De consument betaalt in 2014 gemiddeld 11 % te veel aan parkeerkosten omdat er nog geen parkeren per minuut is ingevoerd.

Data over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen moet volgens de organisaties beter digitaal ontsloten worden voor consument en ondernemingen. Als parkeerkosten automatisch achteraf voldaan kunnen worden, net als bij een telefoonrekening, ervaart de consument meer gemak en minder barrières om te parkeren in de binnenstad. Daarnaast zouden gemeenten meer blauwe zones moeten instellen. Vaak is dit al voldoende om vraag en aanbod op parkeergebied te reguleren.

Visie 'Parkeren in de binnenstad'

 

Parkeer en betaal mobiel