Gele vertrekstaten blijven voorlopig op treinstations

NS heeft op advies van consumentenorganisaties verenigd in het Locov besloten de gele vertrekstaten met reisinformatie voorlopig niet in aantal terug te brengen. NS en consumentenorganisaties gaan samen onderzoeken hoe de combinatie van statische en dynamische reisinformatiemiddelen op stations toekomstbestendig(er) kan worden. Daarbij staat niet het afschaffen van middelen maar het verbeteren van de informatievoorziening centraal.

Begin dit jaar vroeg NS advies aan het Locov over het plan om per 1 april 2014 te starten met het geleidelijk verminderen van het aantal gele vertrekstaten met 80%. Dynamische informatievoorzieningen zoals digitale treinaanwijzers op de perrons en mobiele toepassingen zouden volgens NS statische informatiemiddelen, zoals de gele vertrekstaten, in de toekomst minder nodig maken. NS ziet nu al dat steeds minder mensen gebruik maken van de vertrekstaten.

Na overleg heeft NS besloten het reduceren van de borden op een lager pitje te zetten. De consumentenorganisaties zijn tevreden met dit besluit van NS. "Met een smartphone of tablet en de juiste app kunnen veel reizigers handig hun reis plannen en onderweg beschikken over actuele vertrektijden en vertreksporen. Desondanks maakt 3-5% van de reizigers gebruik van de gele vertrekstaten, dat is te veel om te negeren. Gelukkig ziet NS ook het belang van statische reisinformatie in" aldus het Locov.

De consumentenorganisaties zien statische informatie als noodzaak voor reizigers zonder smartphone, overstappende (buitenlandse) reizigers, reizigers die op zoek zijn naar een totaaloverzicht en slechtzienden voor wie de leesbaarheid van digitale displays een probleem vormt.

Ook zijn digitale informatiemiddelen sterk afhankelijk van techniek. In de keten van bron en beeldscherm kunnen schakels falen. Statische informatie blijft daarmee een goed alternatief voor alle reizigers in geval van storingen aan het informatiesysteem.

Hans Peters, Directeur Commercie NS: “Het gesprek met de consumentenorganisaties over dit onderwerp heeft vele nuttige ideeën opgeleverd. In overleg met Locov gaan we daarom een alternatief ontwikkelen, waarbij we voorbeelden uit het buitenland zullen betrekken. De verbeteringen zullen we vervolgens stapsgewijs invoeren.’’

*In het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) behartigen consumentenorganisaties de belangen van de treinreiziger. Zij doen dat door het voeren van overleg met de Nederlandse Spoorwegen (NS), ProRail en met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De consumentenorganisaties geven advies aan NS, ProRail en het ministerie. Deelnemende partijen zijn ANWB, Consumentenbond, Ieder(in), Centrale Samenwerkende Ouderenorganisaties, Fietsersbond, Landelijkse Studentenvakbond, Reizigersvereniging ROVER, Prorail, NS reizigers, NS Highspeed, Ministerie van Infrastructuur en Milieu.