Tweede Coentunnel (A10) geopend

Na jarenlang voorbereiden en 3,5 jaar bouwen zijn de tweede Coentunnel (A10) en de nieuwe Westrandweg maandag 13 mei om 5 uur 's ochtends geopend voor het verkeer. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Verkeer) opent de tweede Coentunnel en de randweg donderdag 16 mei officieel.

De tweede Coentunnel en de Westrandweg zijn nodig voor een betere doorstroming van het verkeer in de Randstad. Zo moet Amsterdam beter bereikbaar worden vanuit het noordelijke deel van Noord-Holland en moet de drukte op de ringweg A10 verminderen.

Door de eerste Coentunnel rijden dagelijks ongeveer 120.000 auto's. De tunnel geldt als een flessenhals met dagelijks lange files. Dat moet in de toekomst verleden tijd zijn. Het is de bedoeling dat automobilisten vanuit de richting Schiphol en Den Haag voortaan via het havengebied naar de nieuwe tunnel rijden.

'Oude' Coentunnel dicht

Het bestaande fileleed zal echter pas volgend jaar helemaal achter de rug zijn, omdat Rijkswaterstaat nu de oude Coentunnel gaat renoveren. Deze zal tot 2014 volledig zijn afgesloten, waardoor auto's alleen door de nieuwe Coentunnel kunnen. Dit jaar zal de drukte op de A10 dus nog niet verminderen. ,,Het is nog even doorbijten'', zegt een woordvoerster van Rijkswaterstaat.

Bron: ANP

'Nieuwe' Coentunnel open, lange files

Verkeer moest maandag 13 mei, voor het eerst door de 'nieuwe' Coentunnel. Dat het even wennen is, was wel te merken (bovendien is de 'oude' tunnel nu dicht voor onderhoud). Tijdens de maandagochtendspits ontstonden er lange files op de A7 en de A8 richting Amsterdam voor de aansluiting met de A10 waar de Coentunnel in ligt. De andere kant op, richting het noorden, liep het verkeer beter door.

Bron: ANWB Verkeersinformatie

Zie ook:

Afscheid van een oude vriend