Utrecht weert oudere auto's

De gemeente Utrecht publiceerde afgelopen week een rapport over de luchtkwaliteit in de binnenstad van Utrecht. Daarin is aangekondigd dat het College de bestaande milieuzone (binnenstad + Jaarbeursterrein, excl. parkeergarages) van toepassing wil verklaren op benzineauto's ouder dan 12 jaar en dieselauto's ouder dan 8 jaar. Heel concreet betekent dat deze auto's niet meer toegelaten worden tot de binnenstad.

Op dit moment bestuderen we de exacte plannen om een goed beeld te krijgen wat precies hun bedoeling is zoals onze hoofddirecteur de heer Van Woerkom op radio 1 heeft aangegeven.

> Luister naar de uitzending op NOS radio 1

ANWB voor schone lucht

De ANWB is natuurlijk voor schone lucht en gelukkig is de lucht de afgelopen 30 jaar flink schoner geworden, - mede dankzij schoner worden van personen- en vrachtauto's. Deze trend zal zich komende jaren voortzetten. Anno nu (2012) voldoen we overal in NL aan de EU-normen voor fijnstof (met uitzondering van kleine gebiedjes bij Amsterdam en Rotterdam). Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving gaan we in 2015 (bijna) overal in NL ook aan de EU-normen voor NOx (stikstofoxiden) voldoen, vooral dankzij het landelijk beleid dat ingevoerd is.

Middel niet in verhouding tot het doel

Aanvullende lokale maatregelen zoals nu in Utrecht voor nog betere luchtkwaliteit zijn op zich niet verkeerd zolang het middel in verhouding staat tot het doel en de 'opbrengst'. Bij de toepassing milieuzone op benzineauto's van 10 jaar en ouder en dieselauto's van 8 jaar en ouder krijgen tienduizenden autobezitters in en buiten Utrecht hier last van. De maatregel levert slechts een geringe daling van de concentraties op. Het middel staat niet in verhouding tot het doel. Een alternatief zou kunnen zijn dat de milieuzone van toepassing wordt verklaard op dieselauto's ouder dan 20 jaar. Wij hebben liever dat er betere en aantrekkelijker fietsvoorzieningen en P+R (Parkeer en Reis) voorzieningen worden geregeld. Of het versneld vervangen van oudere diesel-stadsbussen door schonere, aldus de ANWB specialisten op het gebied van verkeer en luchtkwaliteit.