Files niet korter door lagere snelheid

De ochtendfiles op de A58 en A16 waren maandagochtend (24-01) door de invoering van een snelheidsverlaging niet korter dan normaal. Op de A58 bij Oirschot was het volgens de ANWB zelfs 'opmerkelijk' drukker dan normaal.

Rijkswaterstaat is maandagochtend begonnen met een proef met een lagere snelheid op A58 bij Oirschot en op de A16 tussen Zonzeel en Dordrecht. Op de trajecten is een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur ingevoerd en op de A58 bij Moergestel is het maximum zelfs beperkt tot 70 kilometer per uur. Doel is een gemiddeld kortere reistijd voor de weggebruikers.

Op de A58 stond tijdens de hele spits 10 kilometer file. Op de A16 stond 4 kilometer file. De ANWB kan niet zeggen of de files worden veroorzaakt door de snelheidsverlaging, door drukte of omdat automobilisten moeten wennen aan de snelheidsverlaging.

Rijkwaterstaat is niet ontevreden over de eerste dag. Een woordvoerster erkende dat de file op de A58 langer was, maar constateerde dat de file er later stond en het zwaartepunt oostelijker lag. Dat wordt gezien als winst. Op de A16 was de ochtendfile volgens Rijkswaterstaat korter dan normaal.

Rijkswaterstaat benadrukte dat het effect van de snelheidsverlaging over een langere periode moet worden gemeten. Het experiment gaat dan ook twee maanden duren.

Op de A16 gebeurt dit tussen knooppunt Zonzeel en Dordrecht en op de A58 tussen knooppunt De Baars bij Tilburg en Oirschot. De proef op de A16 begon al om half zeven, op de A58 even na zevenen.

> Waar staat het nu vast?

Bron: ANP/ANWB/Omroep Brabant