Meer aandacht belangen reiziger bij OV-chipkaart

Er moet meer aandacht komen voor de belangen van de reiziger bij de verdere invoering van de OV-chipkaart.

"Reizigers die vragen of klachten hebben over de OV-chipkaart moeten weten bij welk loket ze terecht kunnen en moeten dan niet telkens doorverwezen worden. Daarvoor moeten afspraken tussen vervoerders worden gemaakt en dat is nog niet gebeurd", aldus ANWB-hoofddirecteur Guido van Woerkom.

Ook op andere gebieden zijn de afspraken tussen vervoerders nog niet duidelijk. Een voorbeeld zijn stations waar meerdere vervoerders actief zijn. Voor reizigers is niet duidelijk waar en hoe vaak ze moeten in- en uitchecken en door niet uit te checken betalen zij daardoor meer dan nodig is.

Afscheid strippenkaart

Vandaag neemt de regio Amsterdam afscheid van de strippenkaart. Nadat in de metro de kaart al niet meer gebruikt kon worden, moeten reizigers in de tram en bus vanaf vandaag betalen met de OV-chipkaart. Volgens de huidige plannen zal in april 2011 heel Nederland de overstap van strippenkaart naar OV-chipkaart maken.

De belangen van reizigers worden volgens de ANWB te beperkt meegewogen in de invoering van de OV-chipkaart in Nederland. Vervoerders, overheden en consumentenorganisaties onderzoeken sinds vorig jaar verbeterpunten voor de OV-chipkaart. Hierover zijn nog steeds geen besluiten genomen. De ANWB maakt zich daarom zorgen over de snelheid waarmee de strippenkaart verdwijnt.

Uitchecken

Op dit moment blijkt het aantal mensen dat na hun reis vergeet uit te checken nog steeds erg groot is, ook in gebieden waar de strippenkaart al is afgeschaft. Vervoersbedrijven moeten volgens de ANWB beter hun best doen om mensen te helpen er aan te denken uit te checken. Bovendien moet er nog verbetering komen in de apparatuur, waardoor voorkomen wordt dat er door een technische fout niet uitgecheckt is.