Oversteekplaats niet altijd goed zichtbaar

Dat concludeert de ANWB uit een steekproef onder voetgangersoversteekplaatsen in samenwerking met haar Europese zusterclubs.

De ANWB bekeek in de afgelopen drie jaar meerdere voetgangersoversteekplaatsen in Europa, waaronder in drie Nederlandse steden. Bij de steekproef is gekeken naar het ontwerp van de oversteekplaats, de zichtbaarheid voor weggebruikers en de toegankelijkheid voor gebruikers ervan, waaronder mindervaliden.

Overdag en 's nachts

Oversteekplaats 's avonds/ 's nachts

Uit de steekproef in Amsterdam, Rotterdam en Nijmegen blijkt dat sommige voetgangersoversteekplaatsen zowel overdag als 's nachts niet goed zichtbaar zijn. Hierdoor lopen overstekende voetgangers onnodig risico's. De ANWB vindt dit zorgelijk en adviseert wegbeheerders om hier bij het ontwerp van oversteekplaatsen rekening mee te houden. Dit kan door duidelijkere borden wegmarkeringen aan te brengen en geen obstakels te plaatsen die het zicht voor aankomende voertuigen of overstekende voetgangers belemmeren. Ook kunnen daar waar noodzakelijk reflectiemiddelen rond de voetgangersoversteekplaats worden toegepast om deze meer te laten opvallen. Ook geregeld onderhoud is aan te bevelen.

Vluchtheuvel

Oversteekplaats

Vanwege de lengte van sommige oversteekplaatsen adviseert de ANWB waar mogelijk halverwege een vluchtheuvel aan te brengen. Dit is veiliger voor voetgangers. Ook maakt een vluchtheuvel de oversteekplaats herkenbaarder voor naderend autoverkeer.

Mindervaliden

De toegankelijkheid voor mindervaliden laat in sommige gevallen te wensen over. Dit kan worden verbeterd geleidelijnen en akoestische ondersteuning aan te brengen voor slechtzienden en slechthorenden. Brede opritten en voldoend grote vluchtheuvels voor rolstoelen, rollators en scootmobiels vergroten ook de bruikbaarheid voor degenen die bijvoorbeeld met een kinderwagen oversteken.

Overzicht testresultaten

Een overzicht van de bevindingen, met tips voor voetgangers en wegbeheerders,

vindt u hier.

Eerder verschenen

> Een op de zes oversteekplaatsen in Europa onveilig (december 2009)