Drie misverstanden over de Duitse tol

Maandag 8 juni zette President Joachim Gauck zijn handtekening onder de nieuwe tolwet in Duitsland. De wet gaat ervoor zorgen dat buitenlandse automobilisten moeten betalen voor het gebruik van de Duitse snelwegen. Maar wat is waar en wat niet? Drie misverstanden.

1.    De Duitse tol gaat nu definitief door

Voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie kondigde eind mei al aan de tolwet juridisch te laten toetsen. De wet is volgens tegenstanders in strijd met het Europees recht omdat het buitenlanders discrimineert. De Duitsers zelf worden namelijk gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting. Als het Hof van Justitie de discriminatie bevestigt of Duitsland in de tussentijd eieren voor zijn geld kiest, gaat de wet alsnog niet door. Duitsland kan ook kiezen om zijn burgers niet te compenseren, maar daarmee komt het coalitieakkoord in Duitsland in gevaar. Daarin werd beloofd dat Duitsers bij invoering van tol niet meer hoeven te betalen.

2.    Voor Duitsland heb je straks nog een nieuw vignet op je voorruit nodig

Als de plannen doorgaan, komt er een digitaal vignet. Via internet bestel je een vignet en je geeft aan wanneer het vignet ingaat. Er hoeft niets op de voorruit geplakt te worden, de politie controleert via het databestand op kenteken of passanten betaald hebben. De ANWB heeft al aan de Nederlandse regering geopperd om de kentekengegevens niet door te geven aan Duitsland voor dit doel.

3.    Duitsland gaat nu pas goed verdienen via tolinkomsten

De geschatte inkomsten van 500 miljoen die de Duitse regering hoopt te krijgen met deze wet, is fel omstreden. Betrouwbare partijen komen op een bedrag van maximaal 250 miljoen uit. Voor het invoeren van deze wet is veel nodig, zoals een compleet ambtenarenapparaat om de wet in werking te stellen. In totaal ontvangt de Duitse regering al 55 miljard aan autobelastingen waarvan maar 19 miljard wordt gebruikt voor het wegennet. Daarnaast ontvangt Duitsland al belasting van buitenlanders via de accijnsinkomsten op brandstof. Een Duits onderzoeksbureau concludeerde dat dit bedrag het dubbele is van de kosten die buitenlandse personenauto’s maken door de wegen te gebruiken.

Meer info over de Duitse tol

Zie ook:

Tol Europa