Haagse Hubertustunnel veiligste van Nederland

De Hubertustunnel in Den Haag doorstaat de meest recente Europese tunneltest van de ANWB en haar zusterclubs met glans. De tunnel die in 2008 werd geopend is dit jaar samen met 25 andere Europese tunnels getest op veiligheid door EuroTAP (European Tunnel Assessment Programme).

Hubertustunnel in Den Haag

In de jongste test scoorden 16 tunnels zeer goed, 4 goed, 2 redelijk, 3 matig en 1 slecht. De veiligheid van Hubertustunnel wordt als zeer goed beoordeeld. Van alle Nederlandse tunnels (getest door EuroTAP) scoort de Haagse tunnel op het moment van testen het hoogst.

EuroTAP tunneltest 2010

In 2006 werd de Thomassentunnel in Rotterdam weliswaar ook als zeer goed getest. Toch scoort de Hubertustunnel op verschillende aspecten, zoals calamiteitenmanagement en verkeersbewaking nog beter. Met het stempel 'goed'kwamen eerder de Benelux- (werd in 2007 en in 2005 getest) en de Sijtwendetunnel (2006) uit de test. De Velsertunnel en de Maastunnel werden in 2007 en in 2008 getest en werden toen als 'redelijk veilig' aangemerkt.

Het regelmatig testen van de veiligheid van tunnels heeft invloed. Tunnelbeheerders pakken de testresultaten veelal serieus op. Goede voorbeelden zijn de Katchbergtunnel en de Tanzenbergtunnel in Oostenrijk en de Maurice Lemainetunnel in Frankrijk. Scoorden deze tunnels eerder redelijk, nu komen ze als zeer goed uit de test.

De veiligste tunnel van de test is de Duplextunnel op de A86 bij Parijs. Deze 4530 meter lange tunnel heeft aparte tunnelbuizen die boven elkaar liggen. De veiligheidaspecten van deze tunnel komen op alle punten goed uit de test.

De Hvalfjörourtunnel in IJsland is de enige tunnel die in de testronde 2010 als slecht werd beoordeeld. Deze tunnel beschikt slechts op enkele punten over videobewaking, er is geen automatisch brandmeldsysteem, de rookafvoer is onvoldoende en er zijn te weinig nooduitgangen die ook nog eens slecht verlicht zijn.

Overzicht eerdere tunneltest (2005 - 2009)

Website EuroTap (European Tunnel Assessment Programme)

EuroTAP test tunnels sinds 1999. Aanleiding waren de tunnelrampen in de Mont Blanc en Tauerntunnel. Sinds 2005 worden de testen onder de naam EuroTAP gepresenteerd. Het programma wordt uitgevoerd in opdracht van de ANWB en nog achttien zusterclubs, alle aangesloten bij de FIA. Deze clubs vertegenwoordigen ongeveer 34 miljoen Europese weggebruikers.