Makkelijk reizen met de ANWB OV-chipkaart

Makkelijk reizen met de ANWB OV-chipkaart

  • Voor trein, bus, tram en metro
  • Ruim 1.000 leden deden mee aan proef
  • Zonder saldo of opladen
  • Achteraf betalen voor gemaakte reizen

ANWB proef ‘eerst reizen, dan betalen’

Makkelijk reizen met de ANWB OV-chipkaart.

De ANWB OV-chipkaart met reizen op rekening wordt als een succes ervaren!

In juni 2015 is ANWB samen met alle aanbieders van openbaar vervoer in Nederland een proef gestart waardoor ook mensen die af en toe met het openbaar vervoer reizen achteraf kunnen betalen voor hun gemaakte reizen.  ANWB wil hiermee het reizen met het openbaar vervoer gemakkelijker maken voor de zogenaamde incidentele reiziger. Vooral incidentele reizigers vinden het reizen met het openbaar vervoer nogal eens lastig. Vanwege het opladen van de OV-chipkaart en het benodigde minimale bedrag op de kaart om te kunnen inchecken.

Met de deelname aan de proef ontvingen ruim 1.000 leden een speciale ANWB OV-chipkaart waarmee ze bij alle openbaar vervoerders in Nederland op rekening konden reizen – trein, bus, tram en metro. Deze reizigers konden dus reizen zonder saldo op hun ANWB OV-chipkaart waarbij men maandelijks achteraf betaalden via automatische incasso. Dit maakt het opladen overbodig.
Naast het gemak van achteraf betalen ontvingen de deelnemers ook 40% korting op al hun treinreizen in de daluren, 10 euro NS-reistegoed, een gratis abonnement op OV-Fiets, Wegenwacht Fiets Service en korting bij Q-park P+R bij een treinreis.

Nu, een jaar later kunnen we stellen dat de ANWB OV-chipkaart als een succes wordt ervaren.
Geen zorgen door het achteraf betalen, veel extra gemak en een gevoel van vrijheid. Dat is in grote lijnen de positieve uitkomst van de pilot waaraan zo’n 1000 ANWB-leden hebben meegewerkt. 92% van hen is enthousiast over de ANWB OV-chipkaart en de passendheid bij ANWB. Het liefst wil men deze kaart behouden.
Met de goede resultaten van de pilot en het enthousiasme van de deelnemers gaan we het product verder uitwerken tot een definitief product wat we aan al onze leden kunnen aanbieden. Wanneer dit product gereed is, stellen wij onze leden hiervan als eerste op de hoogte.

Hoe verder na de pilot?

Beëindiging abonnement 

Je hebt deelgenomen aan de pilot ‘eerst reizen, dan betalen’? Binnenkort loop deze pilot van een jaar ten einde.

Met de pilot stopt ook je abonnement waarover je persoonlijk wordt geïnformeerd.
Om je abonnement definitief te beëindigen, dien je langs de NS kaartautomaat of een ander ophaalpunt te gaan om het product van je OV-chipkaart te halen. Nadat de beëindiging van het abonnement is opgehaald en het abonnement daarmee van de kaart is verwijderd, kun je  desgewenst met de ANWB OV-chipkaart op saldo blijven reizen.

Hoe verwijdert je het abonnement van je OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat of een ander ophaalpunt?

  • Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer rechts onder het scherm
  • Kies ‘Ophalen bestelling’ en volg de aanwijzingen op het scherm
  • Je abonnement is beëindigd en verwijderd van je OV-chipkaart

Veelgestelde vragen

De ANWB wil haar leden helpen in vrijheid en met plezier te reizen. Ongeacht het vervoermiddel. Daarom hebben wij, samen met alle OV-vervoerders in Nederland, een proef gehouden waarbij een select aantal leden een jaar lang met extra gemak en voordeel konden reizen met het openbaar vervoer in Nederland.

‘Eerst reizen dan betalen’ is als landelijke proef bij de ANWB in samenwerking met alle zestien Nederlandse OV vervoerders gestart. Een groep van ruim 1.000 ANWB-leden betaalde in de proef één jaar lang achteraf in het openbaar vervoer in Nederland. Deelnemers checkten in- en uit met een speciale ANWB OV-chipkaart en kregen maandelijks één overzicht en factuur voor de gemaakte reizen. Vooraf reissaldo opladen is niet nodig, er stond dus geen geld op de kaart.

De ANWB richt zich specifiek op 1,8 miljoen ANWB-leden die af en toe met het openbaar vervoer reizen. Bijvoorbeeld voor een rit van of naar een luchthaven, een museumbezoek of een dagje uit. Zij vinden het reizen met het openbaar vervoer nogal eens ‘gedoe’ door het opladen van een OV-chipkaart en het benodigde minimale reissaldo om te kunnen inchecken. Voor deze ‘incidentele reizigers’ is er tot op heden er geen mogelijkheid achteraf te betalen met het OV.

De deelnemers, allen ANWB-leden kregen na registratie in 2015 een speciale ANWB OV-chipkaart thuisgestuurd. Daarmee is het mogelijk om direct te kunnen reizen in al het openbaar vervoer in Nederland. Alleen in- en uitchecken is nodig en maandelijks ontvingen de deelnemers op ns.nl/mijnns één overzicht en factuur met daarin de gemaakte reizen. Tijdens de proef hebben we deelnemers een aantal keer per email om hun mening gevraagd. Deelname aan de pilot kostte eenmalig 25 euro voor één jaar.

Naast het gemak van achteraf betalen ontvingen de deelnemers aan de proef ‘eerst reizen, dan betalen’ een speciale ANWB OV-chipkaart, 40% korting op al hun treinreizen in de daluren, 10 euro NS-reistegoed, een gratis abonnement op OV-Fiets, Wegenwacht Fiets Service en 20 % korting bij Q-Park P+R wanneer zij op dezelfde dag reizen in de trein. De gemaakt reizen werden maandelijks in rekening gebracht via automatische incasso.

De proef duurt één jaar vanaf begin juni 2015. Afhankelijk van de exacte startdatum van het abonnement ontvangen deelnemers ruim van tevoren een bericht over de beëindiging van hun abonnement.

Dat klopt, maar niet OV-breed voor consumenten. verschillende vervoerders zoals het GVB, Syntus en de RET voeren proeven uit met achteraf betalen onder hun vaste klanten, de frequente OV-reiziger. Sinds april 2014 biedt NS deze optie ook aan vaste klanten met een trajectvrij abonnement. Op de zakelijke markt biedt NS met de NS-businesscard al enige jaren achteraf betalen aan. Ook zijn er diverse mobiliteitsaanbieders actief zoals Radiuz en Mobilitymixx zie achteraf betalen aanbieden voor de zakelijke markt.

Ja, deelnemers aan de proef die vergeten uit te checken kunnen dit achteraf online corrigeren via Mijn NS. Als zij dit niet op tijd doen, dan wordt een correctietarief in rekening gebracht. Dit bedrag kunnen zij terugvragen via Mijn NS of via de NS klantenservice (tijdens de proef ‘eerst reizen, dan betalen’ bereikbaar via het speciale telefoonnummer 0592 390 694 kies optie 1: OV reizen of betalen).

De proef is een succes als ANWB-leden door achteraf te betalen meer gemak ervaren in reizen met openbaar vervoer. Op basis van een evaluatie van de proef wordt bepaald of er een vervolg komt.

Voor vragen over de proef, kunt u contact opnemen met ons Leden Service Center via het speciale telefoonnummer 0592 390 694. Onze medewerkers vertellen u graag meer over de proef ‘eerst reizen, dan betalen’ op werkdagen van 8.30 tot 18.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur.

Van NS ontvang je voor afloop van het abonnement een bericht hoe je het abonnement kunt beëindigen. De beëindiging is pas definitief als het  abonnement van de OV-chipkaart is verwijderd. Dit kan bij de NS-kaartautomaat of een ander ophaalpunt. Een overzicht van de ophaalpunten is terug te vinden op http://www.ov-chipkaart.nl/adresvinder.

  • Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer rechts onder het scherm
  • Kies ‘Ophalen bestelling’ en volg de aanwijzingen op het scherm
  • Je abonnement is beëindigd en verwijderd van je OV-chipkaart