Zomerskiën in Europa

Het einde van het wintersportseizoen betekent niet dat er niet meer geskied kan worden! Op Europese gletsjers kan je ook in de zomer prima skiën. En vaak op plekken die in de winter onbegaanbaar zijn.

Waar in Europa kun je zomerskiën?

De meeste zomerskigebieden liggen in bekende vakantiestreken zoals Tirol, de Italiaanse Dolomieten, het Zwitserse Graubünden en de Franse Alpen. Zelfs Noorwegen kent een aantal zomerskigebieden. Evenals de winterskigebieden, zijn de meeste zomerskigebieden alleen gedurende een beperkt aantal maanden geopend. 

In de winter zijn deze gebieden (in bijna alle gevallen gaat het om een gletsjer) meestal gesloten voor de skisport vanwege de grote kans op lawines en de sterk wisselende weersituaties, waardoor bijvoorbeeld de liften niet kunnen worden gebruikt.

Zomerskiën in Frankrijk

Les Deux Alpes: Glacier du Monts de Lans/la Girose
La Plagne: Glacier de Bellecôte
Tignes: Glacier de la Grande Motte
Val d'Isère/C. de l'Iseran: Glacier du Pissaillas
Val Thorens: Glacier de Péclet
Alpe d'Huez: Glacier de Sarenne/Grandes Rousses

Zomerskiën in Italië

Breuil Cervinia: Plateau Rosa/Theodulgletscher
Courmayeur: Colle del Gigante
Ponte di Legno/Passo di Tonale: Ghiacciaio Presena

Zomerskiën in Oostenrijk

Kaprun: Kitzsteinhorn
Neustift: Stubaier Gletscher
Ramsau am Dachstein: Dachstein
Sölden: Rettenbach en Tiefenbachferner

Zomerskiën in Zwitserland

Crans Montana: Plaine Morte
Haute Nendaz Verbier: Mont Fort
Les Diablerets: Glacier des Diablerets
Laax: Vorab 3000
Pontresina: Diavolezza
Saas Fee: Felskinn
Zermatt: Theodulgletscher/Plateau Rosa

Tips zomerskiën

Skiën op een gletsjer wijkt op een aantal punten sterk af van het skiën in de doorsnee skigebieden. De gletsjerskigebieden liggen op een hoogte van circa 2500-3500 m. Op deze hoogte is de lucht bijzonder ijl en is het skiën extra vermoeiend. Nog meer dan voor het skiën in de winter, dien je je lichamelijk goed voor te bereiden. Bekijk bijvoorbeeld eens ons fitplan of ga van tevoren een paar skiën op een indoor skibaan in Nederland.

Doe het rustig aan

Wie voor het eerst gaat zomerskiën, heeft voldoende aan 4 tot 6 dagen. De eerste dagen moet je bijzonder oppassen voor een te grote inspanning. Voor velen gaat de overgang van ons lage landje naar deze grote hoogten te vlug.

Het is daarom aan te raden een extra dag rust in te voegen als je niet al te goed getraind bent. Of ga wat later in de vakantie skiën, zodat je wat beter gewend bent aan de grotere hoogte.

Zorg dat je er vroeg bij bent

Zomerskiën is een sport voor vroege vogels: zorg dat je tussen 7 en 12 uur op de piste staat, want daarna wordt de sneeuw te papperig door de inwerking van de zon en de hoge temperatuur. Na 1 uur 's middags is het meestal echt afgelopen en kun je beter terug naar je hotel voor een verfrissende duik in het zwembad.

Hoe is het weer tijdens zomerskiën?

De weersituatie in het dal kan enorm verschillen met de situatie bovenop de berg. Daarom raden wij aan om ’s morgens, voordat je de berg op gaat, eerst in het dal te informeren wat voor weer er voorspeld wordt voor het skigebied.

Maar al zijn de voorspellingen gunstig, bedenk wel dat het weer in het hooggebergte zeer snel verandert; binnen enkele minuten kan een stralend blauwe lucht omslaan in een ijzige sneeuwstorm. Wees daarop voorbereid.

Wat trek je aan als je in de zomer gaat skiën?

Zorg altijd voor goede, beschermende kleding. Een dun nylon jack, dat opgevouwen kan worden meegenomen, biedt vaak die extra beschutting. Verder is in de regel dezelfde kleding te gebruiken als tijdens de normale wintersportvakantie. Vergeet ook geen handschoenen en een muts.

En ga vooral niet in zwembroek of bikini skiën. De kans is groot dat je flink verbrandt, maar denk ook aan de gevolgen van een eventuele valpartij!

Bescherm je huid

Hoe aanlokkelijk het ook mag lijken, de zon kan op deze hoogten behoorlijk gevaarlijk zijn. Beperk daarom het zonnen tot een minimum. Om de huid te beschermen dien je in ieder geval een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor te gebruiken.

Ook de ogen moeten goed worden beschermd. Een donkere zonnebril is derhalve absoluut noodzakelijk, bij voorkeur een exemplaar met 'spiegel' glazen (weerkaatsen het zonlicht), die goed afsluiten rond de ogen. Een lichtgekleurde zonnebril werkt echt onvoldoende.

Bekijk ook:

Andere leden bekeken ook