Help! Wie redt de reiziger in nood?

Wat te doen en wie te bellen bij hulp in het buitenland

Portemonnee gestolen, knokkelkoorts, paspoort kwijt of een aardbeving. Reizen is leuk, maar het kan soms goed misgaan. Bij wie klop je dan aan? Een handleiding.

Er zijn vijf partijen waar een reiziger terecht kan voor hulp. Bij wie je aanklopt hangt af van je ‘pech’, of je wel of geen pakketreis hebt geboekt en of je een reisverzekering hebt afgesloten.

Partij 1: je zorgverzekering

Laten we beginnen bij de basis. Als het goed is heeft iedereen een zorgverzekering. Met de basisverzekering van je zorgverzekeraar heeft elke Nederlander wereldwijd recht op zorg. Dus, ben je met vakantie en je breekt een been, dan worden ziekenhuis en medicijnkosten vergoed. Let wel op: deze vergoeding gaat tot maximaal het Nederlands prijspeil. Dat is voor veel landen niet toereikend, zeker als je in een privékliniek terechtkomt. Wie moet je hiervoor bellen? De alarmcentrale van je zorgverzekering. Het telefoonnummer staat op het pasje van je verzekeraar.

Partij 2: je reisverzekering

Heb je een reisverzekering afgesloten, dan bel je de alarmcentrale van je verzekering in geval van ziekte, ongeval of overlijden. Een reisverzekering dekt meer risico’s dan je zorgverzekering. Afhankelijk van je verzekeringspakket, kun je denken aan gestolen bagage, verloren portemonnee of een sterfgeval van een familielid in Nederland. In het ergste geval helpen ze met de organisatie: het omboeken van vluchten, het regelen van extra stoelen, het meenemen van een infuus aan boord of het organiseren van medische begeleiding. De reisverzekeraar stelt wel voorwaarden voor het vergoeden van een terugreis. Er moet een medische indicatie zijn, zoals een wandelvakantie die je niet af kunt maken door een gebroken enkel.

Partij 3: de touroperator

Heb je een pakketreis geboekt? Dus, vlucht, hotel en misschien een huurauto erbij, dan is de touroperator je aanspreekpunt voor... alles. Voldoet het hotel niet aan de verwachtingen, is je huurauto een wrak, heb je voedselvergiftiging? Bel de hostess ter plekke. Deze moet zorgen voor een oplossing. Is er geen hostess of kan deze het probleem niet oplossen, bel de reisorganisatie in Nederland. Let wel: het begrip ‘pakketreis’ staat onder druk. Stel, je boekt online een vlucht, daarnaast kun je op dezelfde boekingssite ook meteen een hotel en een huurauto vastleggen. Is dit dan een pakketreis? Nee. Je moet dan afzonderlijk bij hotel, autoverhuurder en luchtvaartmaatschappij verhaal halen.

Partij 4: de ambassade

Partij nummer vier is de ambassade. De afgelopen jaren is er bezuinigd op het Nederlandse ambassadenetwerk. Er zijn vestigingen gesloten en consuls hebben minder bevoegdheden. Heeft dit gevolgen voor de reiziger? Ja en nee. Consulaire hulp komt nog altijd om de hoek kijken als niemand anders kan helpen. Maar het ministerie van Buitenlandse Zaken hamert steeds vaker op het belang van een goede reisvoorbereiding en een reisverzekering. Gaat het mis, dan kan de reisverzekeraar de problemen oplossen in plaats van dat de reiziger op de stoep van de ambassade staat.
Wat doet een ambassade wel voor je? Bemiddelen en de reiziger wegwijs maken. Als je je portemonnee en al je bankpasjes kwijt bent, kan de ambassade voor je uitzoeken hoe je aan geld kunt komen. Bijvoorbeeld door familie te vragen of zij geld beschikbaar willen stellen. De ambassade kan dan als tussenpersoon fungeren. Wie denkt via of van de ambassade geld te krijgen, heeft het mis. Buitenlandse Zaken mag geen geld geven of voorschieten. Bij een gestolen paspoort is een ambassade de enige partij die kan helpen. Alleen zij kunnen een nieuw of tijdelijk reisdocument afgeven. Is er geen Nederlandse ambassade in je vakantieland, dan kun je contact opnemen met de ambassade van een ander EU-land. Consulaire hulp van de ambassade komt ook in beeld als je bent gearresteerd. Zij zal je dan bezoeken en advies geven over juridische bijstand.

Partij 5: het Calamiteitenfonds

Gaat het helemaal mis op reis, zoals onlangs met de aardbeving in Nepal waardoor tienduizenden toeristen geëvacueerd moesten worden, dan komt het Calamiteitenfonds om de hoek kijken. Dit fonds betaalt de kosten die ontstaan doordat je je reis moet aanpassen of ze keert een vergoeding uit voor de reisdagen die je mist. Let op: alleen wanneer je boekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij het Calamiteitenfonds kun je aanspraak maken op deze regelingen. Je betaalt hiervoor € 2,50 per boeking.

TIP! De app BZ Reisadvies geeft tips voor een goede voorbereiding van je reis. De contactgegevens van alle ambassades staan erin en je kunt een melding krijgen als het reisadvies voor jouw vakantieland is veranderd. Downloaden is helemaal gratis!