'Online boeker beter beschermen'

Reizigers die zelf een reis samenstellen bij een internetaanbieder moeten ook de bescherming van pakketreizen krijgen, vinden de ANWB, de ANVR en de Consumentenbond. Vaak wordt in een online boeking bij een partij niet alleen een vlucht maar ook een accommodatie of huurauto meegenomen. Volgens de organisaties staat dit gelijk aan een pakketreis. Hiermee kan de online boeker zijn reisaanbieder aanspreken op gebreken tijdens de reis, voor bijstand bij calamiteiten of bij een faillissement.

Online vakantie boekenDe organisaties doen een beroep op Brussel om dit in een vernieuwde richtlijn te regelen. Het aandeel online boekingen van buitenlandvakanties neemt dit jaar toe tot zo’n 80%. De techniek van het online boeken zorgt ervoor dat de vakantieganger meer keuze heeft bij het samenstellen van een reis. Schaduwzijde hiervan is dat een reispakket niet meer als pakket wordt gepresenteerd maar als losse onderdelen. Daarvoor geldt niet de bescherming van een echte pakketreis.

Bij een pakketreis moet de aanbieder instaan voor gebreken in de reis, hulp bieden bij noodsituaties en het risico van het verlies van vooruitbetaalde reissommen dragen. Bij losse overeenkomsten moet de vakantieganger zelf de vervoerder of de hotelier in het buitenland zien aan te spreken. Daarbij is niet altijd duidelijk op basis van welke voorwaarden en welk recht. In noodsituaties is er bovendien geen partij die zich aangesproken voelt vakantiegangers te repatriëren.