Let in Frankrijk op je snelheid!

Voor snelheidsduivels en wegpiraten kan het wel eens een dure zomer worden. Want boetes voor te hard rijden in Frankrijk komen steeds vaker wél aan.


 

Zo’n 200.000 Nederlanders worden volgens de krant Le Figaro jaarlijks geflitst op de Franse wegen. Jarenlang kwamen de meeste boetes niet aan, omdat de administratieve systemen niet op elkaar aansloten. Daar maken Europese regels sinds eind vorig jaar een eind aan: kentekengegevens worden voortaan gedeeld met de meeste EU-landen. Frankrijk heeft nog ruim voor de eerste grote golf vakantiegangers zijn systemen op orde gebracht en ervoor gezorgd dat de uitwisseling van kentekengegevens met Nederland op rolletjes loopt. Zoals Duitsland, België en Zwitserland al eerder deden.
ANWB-jurist Yda Matthijssen krijgt signalen dat er inderdaad meer boetes doorkomen vanuit Frankrijk. “Ons advies is simpel: gewoon betalen, als de boete tenminste terecht is en je geen bezwaar wilt maken.”

Grote verschillen
Hoewel steeds meer Europees geregeld wordt, bestaan binnen de EU nog altijd grote verschillen. Zo doen Groot-Brittannië, Ierland en Denemarken niet mee aan het Europese uitwisselingssysteem van kentekengegevens en kunnen zij dus niet uitzoeken waar de buitenlandse overtreder woont. En Italië, Kroatië, Griekenland en Ierland hebben de Europese richtlijn over de inning van buitenlandse boetes wel aangenomen, maar die nog niet in hun eigen wetgeving verwerkt. Zij kunnen het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) daardoor niet inschakelen om de niet-betaalde boetes te innen.

Andere methodes

Voor nu hebben de Italianen echter andere methodes: ze registreren overtreders en wanbetalers, want die komen vaak nog weleens terug in het land. Matthijssen kent gevallen van Nederlanders die zich niets aantrokken van een boete of rijontzegging, en tijdens een volgende vakantie in Italië door de carabinieri van de ontbijttafel werden geplukt. En dan wordt je rijbewijs alsnog ingenomen en/of moet je ter plaatse betalen.
 
De klos

Vakantiegangers die in het buitenland door de politie aan de kant worden gezet en een boete krijgen, zijn over het algemeen sowieso de klos: direct afrekenen met de politie, of een waarborgsom betalen als ze bezwaar willen maken.
Het algemene beeld is volgens Yda Matthijssen dat Europese landen steeds strikter de verkeersregels handhaven. Flitspalen, laserguns en geautomatiseerde systemen zijn overal gemeengoed geworden en de kans dat boetes hun weg naar de deurmat vinden, steeds groter.

Meer informatie over boetes in het buitenland